نمایندگان مجلس: بدون تثبیت موقعیت 31 گروگان، عملیات نظامی کارساز نخواهد بود

اطلاعات روز: برخی از اعضای مجلس نمایندگان از نهادهای استخباراتی کشور به دلیل تثبیت‌نکردن موقعیت 31 مسافر ربوده‌شده، به‌شدت انتقاد کردند. به باور آنان، با گذشت سه هفته از ربوده‌شدن این مسافران از سوی مردان مسلح نقاب‌پوش از شاهراه کابل-‌قندهار، نهادهای استخباراتی هنوز موقعیت دقیق آنان را تثبیت نتوانسته‌اند.

اعضای مجلس نمایندگان از این ضعف نهادهای استخباراتی، به‌ویژه امنیت ملی، ابراز نگرانی کردند و گفتند، بدون تثبیت دقیق موقعیت گروگانان، عملیات نظامی نیز کارساز نخواهد بود. سید نادرشاه بحر، عضو مجلس، فرهنگ گروگان‌گیری را خطرناک خواند و گفت، عملیات نظامی بدون تثبیت موقعیت گروگانان آغاز شد و به همین دلیل، نتیجه‌ای در پی‌ نداشت.

برخی دیگر از اعضای مجلس گفتند، سران حکومت زیاد به فکر ربوده‌شده‌ها نیستند. اما عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس گفت، حکومت برای رهایی ۳۱ مسافر از امکانات لازم کار گرفته و آنان را به سلامت به خانواده‌های‌شان برگرداند. حدود 20 روز پیش مردان نقاب‌پوش مسافران هزاره را به دلایل نامعلوم از شاهراه کابل-‌قندهار ربودند.

پس از آن تلاش‌های بزرگان قومی برای رهایی آنان آغاز شد؛ اما نتایج مثبتی را به دنبال نداشت. سپس عملیات نظامی برای نجات گروگانان راه‌اندازی شد و این عملیات نیز هنوز نتیجه نداده است. هرچند محمد محقق، معاون ریاست اجرایی دو روز پیش گفت، تلاش‌های حکومت برای رهایی این مسافران جریان دارند؛ اما انتقادها بر حکومت در این زمینه وجود دارند.

شماری از خانواده‌های این مسافران و اعضای حزب کار و توسعه دیروز با تجمع در کنار دروازه‌ی شورای ملی، خواستار آزادی گروگانان شدند. ذوالفقار امید، رهبر این حزب گفت، اشرف غنی و عبدالله در این زمنیه سکوت اختیار کرده‌اند. پیش از این نیز سران حکومت، به‌ویژه رییس جمهور، در مورد این قضیه به بی‌اعتنایی و سکوت متهم شده بودند.