مجلس نمایندگان به سران حکومت: پیش از رفتن به امریکا، کابینه را معرفی کنید

اطلاعات روز: اعضای مجلس نمایندگان دیروز از رییس جمهور غنی و رییس اجرایی خواستند تا قبل از سفرشان به امریکا، اعضای باقی‌مانده‌ی کابینه را معرفی کنند. قرار است اشرف غنی و عبدالله عبدالله به تاریخ 24 مارچ بنابر دعوت رسمی باراک اوباما، رییس جمهور امریکا به واشنگتن سفر کنند.

با این‌حال، اعضای مجلس هشدار دادند، اگر اعضای باقی‌مانده‌ی کابینه پیش از این سفر معرفی نشوند، اعتماد مردم بر حکومت وحدت ملی کاهش می‌یابد. عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس گفت، بر اساس قانون اساسی، سرپرستان تا دو ماه به کارشان ادامه داده می‌توانند؛ اما با گذشت شش ماه از عمر حکومت وحدت ملی، هنوز کابینه تکمیل نشده است.

او تأخیر در معرفی اعضای باقی‌مانده‌ی کابینه به مجلس را غیرمنصفانه و نگران‌کننده خواند و افزود، رییس جمهور و رییس اجرایی در این زمینه وقت‌کشی را کنار بگذارند. رییس جمهور غنی در روز افتتاح سال پنجم و دور شانزدهم شواری ملی گفت، اعضای باقی‌مانده‌ی کابینه پس از انتخابات هیأت اداری مجلس معرفی می‌شوند.

انتخابات هیأت اداری مجلس هفته‌ی گذشته پایان یافت، ولی هنوز از معرفی اعضای باقی‌مانده‌ی کابینه خبری نیست. شیر‌ولی وردک، عضو مجلس دیروز با انتقاد شدید از دو رهبر حکومت گفت، برای معرفی هرچه زودتر اعضای باقی‌مانده‌ی کابینه، باید بر رییس جمهور غنی  و رییس اجرایی فشار آورده شود.

نامزدوزیران در دور قبلی پس از فشارهای نهادهای مدنی و شورای ملی با 105 روز تأخیر به مجلس معرفی شدند. سپس نمایندگان مجلس تنها به هشت نامزدوزیر و نامزد ریاست امنیت ملی رای اعتماد دادند. اکنون 17 وزارت توسط سرپرستان اداره می‌شوند که این مسئله بر وضعیت حکومت‌داری، امنیت‌ و اقتصاد کشور تأثیر منفی گذاشته است.

گفت‌وگوهای پنهان صلح

رییس مجلس دیروز تأمین صلح سراسری را آرزوی تمام مردم خواند؛ اما گفت که گفت‌وگوهای صلح نباید از چشم مردم پنهان نگهداشته شوند. او افزود که مشاور امنیت ملی به‌زودی برای وضاحت در این زمینه به مجلس فراخوانده می‌شود. به دنبال آن، عبدالولی نیازی، عضو مجلس گفت، از روند گفت‌وگوهای صلح کنونی فقط اشرف غنی آگاهی دارد.

او از رییس جمهور خواست که در این مورد آگاهی دهد؛ زیرا نگرانی وجود دارد که در گفت‌وگوهای صلح به پاکستان امتیاز داده می‌شود. اما رییس جمهور و رییس اجرایی اطمینان داده‌اند، در مذاکرات صلح دست‌آوردها حفظ می‌شوند. بر اساس گزارش‌ها، قرار است گفت‌وگوهای صلح در ماه مارچ آغاز شود.