مقام‌های امنیتی به مجلس فراخوانده شدند

اطلاعات روز: شماری از عضای مجلس نمایندگان دیروز با انتقاد شدید از افزایش ناامنی در مسیر شاهراه‌های کشور گفتند، نهادهای امنیتی در این زمینه کم‌توجهی کرده‌اند. به گفته‌ی آنان، یکی از خواست اساسی مردم از سران حکومت، تأمین امنیت شاهراه‌هاست؛ اما نهادهای امنیتی تا هنوز در این زمینه موفق نبوده‌اند.

نظیفه ذکی، عضو مجلس گفت، با گذشت بیش سه هفته، هنوز از سرنوشت 31 مسافر ربوده‌شده اطلاعی در دست نیست و خانواده‌های آنان در وضعیت بدی قرار دارند. به گفته‌ی او، تأمین امنیت مردم از وظایف اساسی حکومت است و نهادهای امنیتی در این زمینه‌ نباید کوتاهی کنند.

حدود 22 روز پیش شماری از مردان مسلح نقاب‌پوش 31 مسافراه هزاره را با تشخیص هو‌یت قومی‌شان از شاهراه کابل-‌قندهار ربودند؛ اما حکومت هنوز آنان را نجات داده نتوانسته است. محمدهاشم، عضو مجلس دیروز شماری از مقام‌های دولتی را متهم به ناامنی در شاهراه‌های کشور کرد و گفت، رقابت‌های افراد مسلح غیرمسئول نیز باعث ناامنی شده‌اند.

سپس اکثر اعضای مجلس نمایندگان خواستار استجواب مقام‌های امنیتی برای پاسخ‌دهی به این ناامنی‌ها شدند. به دنبال آن، ظاهر قدیر، معاون اول مجلس نمایندگان که ریاست دیروز این مجلس را بر عهده داشت، گفت که مسئولان امنیتی به روز دوشنبه هفته‌ی آینده برای پاسخ‌دهی به این نگرانی‌ها به مجلس فراخوانده شده‌اند.

اخیراً ناامنی در شماری از شاهراه‌های کشور افزایش یافته است. به روز یک‌شنبه هفته‌ی روان ده مسافر هزاره از سوی طالبان در مربوطات ولایت غزنی ربوده‌ شدند. طالبان تروریست سپس 9 تن از این مسافران را پس از لت‌و‌کوب رها کردند؛ اما از سرنوشت یک تن دیگر آنان هنوز خبری در دست نیست.

این مسئله باعث افزایش نگرانی شهروندان شده و آنان از حکومت تقاضا دارند، تمام مسافران ربوده‌شده را از چنگ ربایندگان نجات دهند. اما محمد محقق، معاون ریاست اجرایی دیروز در دیدار با شماری از علمای کشور گفت، تلاش‌ها برای رهایی گروگانان ادامه دارد و حکومت در تلاش است تا آنان را سالم به خانواده‌های‌شان برگرداند.

محقق افزود که دشمنان با اسیر گرفتن مسافران بی‌گناه در تلاش نفاق‌افگنی بین مردم افغانستان اند. در این دیدار علما از بد‌شدن وضعیت امنیتی و ربوده‌شدن افراد بی‌گناه در شاهراه‌های کشور ابراز نگرانی نمودند و از حکومت خواستند، برای آزادی افراد ربوده‌شده بیش‌تر تلاش کند.

آنان هم‌چنان خواستار مشارکت همه‌ی اقوام در تشکیل حکومت وحدت ملی شده و گفتند، سران این حکومت باید به وعده‌های‌شان عمل کرده و توازن مشارکت اقوام در ساختار سیاسی را که در زمان انتخابات شعار داده بودند، در نظر بگیرند. محقق در این مورد گفت که در تشکیل حکومت وحدت ملی توازن ملیتی در نظر گرفته می‌شود.