آغاز کار مقدماتی کمیسیون اصلاحات انتخاباتی

اطلاعات روز: مسئولان کمیسیون اصلاحات انتخاباتی می‌گویند؛ تقلب‌کاران و کسانی‌که در انتخابات گذشته کشور را به سوی بحران سوق دادند، از فیلتر این کمیسیون عبور نخواهند کرد. به گفته‌ی آنان، اکنون کار مقدماتی کمیسیون اصلاحات انتخاباتی آغاز شده و در روزهای آینده، دست‌آوردهای خوبی خواهد داشت.

کمیسیون اصلاحات انتخاباتی پس از ماه‌ها تأخیر، چند روز پیش با صدور فرمان محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور، ایجاد شد. اشرف غنی و عبدالله پیش از تشکیل حکومت وحدت ملی، برای جلوگیری از بروز جنجال‌های انتخاباتی در آینده، روی ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی توافق کرده بودند.

حال در رأس این کمیسیون شکریه بارکزی، عضو مجلس نمایندگان قرار دارد و معاون آن، صدیق الله توحیدی، رییس دیده‌بان رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) است. هم‌چنان شاه سلطان عاکفی و وژمه فروغ به عنوان دبیران این کمیسیون تعیین شده‌اند. معاون وزارت عدلیه و تادامیچی یاموتو، نماینده‌ی سازمان ملل، اعضای این کمیسیون هستند.

شكريه باركزی،رييس این كميسيون، دیروز گفت، فعاليت‌های کمیسیون اصلاحات انتخاباتی براساس تعهدات‌ ملی و بين‌المللی صورت می‌گیرد. او افزود، کمیسیون اصلاحات انتخاباتی روی مواردی که در گذشته چالش ایجاد کرده است، کار می‌کند. او از تمام نهادها خواست تا كميسيون اصلاح نظام انتخاباتی را وسيله‌ای برای رسيدن به اهداف سياسی، نکنند.

در همین‌حال، ديده‌بان انتخابات افغانستان از ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی استقبال کرده است. این نهاد ابراز امیدواری کرد تا اين کميسيون به نيازمندی‌ها و توقعاتى مردم در زمينه اصلاح نظام انتخاباتی پاسخ دهد. اما مسئولان نهاد یاد شده گفته‌اند، در گزينش اعضای این کميسيون، معيارهای تخصص و تجربه کاری در نظر گرفته نشده است.