شورای صلح: عذرخواهی از طالبان، پیام مثبت دارد

اطلاعات روز: شورای عالی صلح اعلام کرد، اظهارات اخیر رییس جمهور مبنی بر عذرخواهی از طالبانی که نارضایتی مشروع دارند، برای گفت‌وگوهای صلح پیام مثبت دارد. محمد‌امین وقاد، عضو این شورا دیروز گفت، رییس جمهور غنی با این موضع‌گیری ثابت کرد که گفت‌وگوهای صلح با طالبان را در اولویت قرار می‌دهد.

او افزود، مطرح‌شدن این موضوع از سوی رییس جمهور، برای روند صلح پیام مثبت دارد و ما از آن استقبال می‌کنیم. اشرف غنی چند روز پیش در امریکا گفت، شکنجه و بدرفتاری [با زندانیان طالب] خشم شماری از اعضای این گروه را افزایش داده است: «زمان آن رسیده تا زخم‌ها التیام بخشیده شوند و از آنان معذرت بخواهیم».

او گفته بود که شماری از اعضای طالبان از نارضایتی مشروع رنج می‌برند. با این‌حال، اعضای شورای عالی صلح باور دارند، این موقف رییس جمهور نشان می‌دهد که ما هنوز طالبان را از «کمربند عواطف و دوستی» خارج نکرده‌ایم. آقای وقاد گفت، امیدواریم طالبان متوجه این موضوع شوند و به مذاکرات صلح بپیوندند.

اما او هشدار داد که طالبان جز پیوستن به روند صلح، دیگر راهی ندارند و فرصت به وجود آمده در این راستا را از دست ندهند. طالبان هنوز به سخنان اخیر اشرف غنی واکنش نشان نداده، ولی این مسئله انتقادهایی را به دنبال داشته است. شماری از فعالان مدنی می‌گویند، هیچ وقتی از طالبان معذرت خواسته نشود.

شماری از کارشناسان نیز می‌گویند، عذرخواهی از طالبان کار درستی نیست و به روند صلح کمک نمی‌کند؛ زیرا طالبان ابراز کشورهای منطقه، به‌ویژه پاکستان، است.

آنان می‌گویند، برای موفقیت روند صلح باید با پاکستان به تفاهم رسید‌. حامد کرزی، رییس جمهور سابق کشور همواره تأکید دارد، طالبان از پاکستان علیه افغانستان تمویل و تجهیز می‌شود. اخیراً پرویز مشرف، رییس جمهور پیشین پاکستان نیز اعتراف کرد که در زمان حکومتش از طالبان برای تضعیف حکومت افغانستان استفاده کرده است.

با روی کارآمدن حکومت وحدت ملی، این‌که سیاست پاکستان در قبال افغانستان تغییر کرده یا خیر، هنوز معلوم نیست. رییس جمهور غنی در این زمینه صرف از صداقت پاکستان ابراز امیدواری کرده است. اما رییس اجرایی پیش‌تر در سفرش به هند گفت، صداقت پاکستان در قبال افغانستان با گذشت زمان معلوم می‌شود.