والی قندوز: ارگ‌نشینان از افراد مسلح غیرمسئول حمایت می‌کنند

اطلاعات روز: محمدعمر صافی، والی قندوز از حمایت شماری از رهبران جهادی و ارگ‌نشینان از افراد مسلح غیرمسئول در این ولایت خبر داد و گفت، اگر این روند ادامه یابد، از سمتش کنار می‌رود. او دیروز در یک نشست در قندوز افراد مسلح غیرمسئول را تهدیدی جدی برای حکومت محلی خواند و افزود، آنان با طالبان همکاری دارند.

صافی گفت، افراد مسلح غیرمسئول در تمام ناامنی‌‌ها، بی‌ثباتی‌ها و اختطاف‌‌ها در این ولایت دخیل اند. اما او نام مقام‌های حکومت مرکزی را که از این افراد حمایت می‌کنند، افشا‌ نکرد. او افزود، برای حل این مشکل به حکومت مرکزی پیش‌نهادهایی را مطرح کرده و اگر تا 31 حمل به آن رسیدگی نشود، با این حکومت شرمنده و بی‌آبرو دیگر کار نمی‌کند.

قندوز در شمال کشور از ولایت‌های ناامن است که گفته می‌شود علاوه بر طالبان، افراد وابسته به داعش نیز در این ولایت فعالیت دارند. اکنون والی قندوز برای بهبود وضعیت امنیتی و مشکلات این ولایت، خواستار تبدیلی 100 پُست پولیس و بیش از 100 پُست مُلکی و هم‌چنان خلع سلاح‌شدن افراد مسلح غیر‌مسئول شده‌ است.

او دیروز گفت، مقام‌های حکومت مرکزی از تعدادی از ولسوالان و فرماندهان پولیس قندوز حمایت می‌کنند که این مسئله باعث شده تا ما در پیش‌برد امور کاری خود ناکام شویم. صافی افزود، در برخی از ولسوالی‌‌ها افراد مسلح غیرمسئول از مردم باج می‌‌گیرند؛ اما ولسوالان به عوض جلوگیری این خودسری‌ها، از آنان عذرخواهی می‌کنند.

انتقادها علیه فعالیت افراد مسلح غیرمسئول همواره در کشور وجود داشته‌اند. در بسیاری از موارد گزارش شده که افراد مسلح غیرمسئول به دزدی، قتل و آزار و اذیت مردم پرداخته‌اند. پیش‌تر وزارت داخله اعلام کرد، برنامه‌ی ویژه‌ای را برای خلع سلاح افراد مسلح غیرمسئول در سراسر کشور راه‌اندازی کرده است.

اما اکنون والی قندوز می‌گوید، پولیس و امنیت ملی در این ولایت حدود 450 میل کلاشینکوف را به افراد مسلح غیرمسئول توزیع کرده‌ است. به گفته‌ی او، «خروار خروار» مهمات جنگی به تفنگ‌داران غیرمسئول در قندوز توزیع شده و این افراد در همکاری با طالبان، فرزندان مردم را اختطاف می‌کنند و کادرها‌ را به بهانه‌‌های مختلف می‌کشند.

او هشدار داد، بدون خلع سلاح افراد مسلح غیرمسئول، در مبارزه با طالبان موفق نخواهیم بود. فرماندهی پولیس و ریاست امنیت ملی قندوز، توزیع سلاح‌‌های جنگی به افراد غیرمسئول را رد کردند. سیدسرور حسینی، سخنگوی فرماندهی پولیس این ولایت گفت، افراد مسلح غیرمسئول خودشان سلاح دارند و ما به آنان سلاح‌ توزیع نکرده‌ایم.