گزینش اعضای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی، سیاسی است

اطلاعات روز: مسئولان شبکه‌ی نهادهای مدنی افغانستان برای تحکیم روند انتخابات (اکسین) گزینش اعضای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را سیاسی خوانده و اعلام کردند، اکثر اعضای این کمیسیون از دو تیم موجود در حکومت انتخاب شده‌اند. به باور آنان، حضور نهادهای ناظر بر انتخابات در این کمیسیون نادیده گرفته شده است.

جانداد اسپين‌غر، رييس نهاد یاد‌شده دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت، با توجه به انتخاب اکثریت اعضای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی از دو تیم حکومتی، نگرانیم تا اصلاحات در نظام انتخاباتی رنگ‌و‌بوی سیاسی بگیرد. او افزود، هنوز اراده‌ی راسخ سياسى براى آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی شکل نگرفته است.

کمیسیون اصلاحات انتخاباتی پس از ماه‌ها تأخیر، هفته‌ی پیش بر بنیاد فرمان رییس جمهور غنی ایجاد شد و ریاست آن را شکریه بارکزی، عضو مجلس نمایندگان بر عهده دارد. در همین حال، نعيم ايوب‌زاده، عضو شبکه‌ی اکسين گفت، در فرمان رييس جمهور در مورد ايجاد این کميسيون و اعضاى آن، مشکلات جدی وجود دارند.

او خواستار تجدید نظر در این فرمان شد و گفت، بدون آن برگزاری انتخابات پارلمانی با مشکل مواجه می‌شود. ایوب‌زاده، تأکید کرد، در انتخاب اعضاى کميسيون اصلاحات انتخاباتی به معيارهاى تخصص و تجربه در بخش انتخابات آن‌طوري که توقع مي‌رفت‌، توجه نشده است. به باور او، این مسئله اعتبار کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را کاهش می‌دهد.

اکنون این کمیسیون 15 عضو دارد. اشرف غنی و عبدالله عبدالله پیش از تشکیل حکومت وحدت ملی، برای جلوگیری از جنجال‌های انتخاباتی در آینده، روی تشکیل این کمیسیون توافق کردند. هدف اساسى ایجاد این کمیسیون، اصلاحات در نظام انتخاباتى، احياى اعتماد مردم به دو کمیسیون انتخابات و جلوگيرى از تخطى‌هاى ‌انتخاباتى خوانده شده است.

در همین حال، مسئولان نهاد اکسين در پيش‌نهادهای‌شان خواستار حضور بیش‌تر نمایندگان نهادهای ناظر بر انتخابات و جامعه‌ی مدنی در این کمیسیون شده‌اند. هم‌چنان در پیش‌نهاد این نهاد آمده است، شیوه‌ی کاری کميسيون اصلاحات انتخاباتى طوری تنظیم شود تا این کمیسیون در همکارى نزديک با نهادهاى جامعه‌ی مدنى، به‌ویژه نهادهاى مرتبط با انتخابات، کار کند.

شبکه‌ی اکسین پیش‌نهاد کرده است، کميسيون متذکره به منظور جلب اعتماد مردم باید طرزالعمل‌هاى قوی را برای علنى‌بودن نشست‌هایش وضع و عملى کند. فراهم‌سازی زمینه برای حضور ناظران جامعه‌ی مدنى در نشست کمیسیون اصلاحات انتخاباتی، خواست‌ دیگر نهاد اکسین است.