معترضان غزنی: جامعه‌ی جهانی برای رهایی 31 گروگان اقدام کند

اطلاعات روز: صدها تن از فعالان مدنی و باشندگان ولایت غزنی دیروز با راه‌اندازی یک همایش اعتراضی، از سازمان ملل خواستند تا برای رهایی 31 مسافر ربوده‌شده‌ی هزاره در زابل اقدام کند. آنان هم‌چنان تأکید کردند، رییس جمهور و رییس اجرایی برای رهایی این مسافران هرچه زودتر اقدام عملی کنند.

محمدامین، یکی از شرکت‌کنند‌گان این همایش، سران حکومت را به بی‌توجهی در قبال سرنوشت ربوده‌شده‌ها متهم کرد و گفت، اگر 31 مسافر رها نشوند، آنان تظاهرات گسترده‌ای را راه‌اندازی می‌کنند. مردان مسلح نقاب‌پوش حدود 50 روز پیش این مسافران را از شاهراه کابل-قندهار ربودند و هنوز از سرنوشت آنان خبری در دست نیست.

تلاش‌های بزرگان قومی و عملیات نظامی برای رهایی آنان بی‌نتیجه ماندند؛ اما سران حکومت وحدت ملی اطمینان داده‌اند، اقدام‌هایی در این زمنیه روی دست دارند. اشتراک‌کنندگان همایش دیروز در غزنی گفتند، ربودن 31 مسافر کار دشمنان مردم افغانستان است و حکومت باید جلو چنین رویدادهایی را بگیرد.

آنان هم‌چنان قطع‌نامه‌ای را صادر کردند و در آن آمده است، ربودن مسافران و افراد بی‌گناه، خلاف اصول دین اسلام است و با فرهنگ مردم افغانستان نیز مطابقت ندارد. در این قطع‌نامه آمده است، فعالان مدنی و شهروندان غزنی خواهان رهایی 31 برادر خود از چنگ ربایندگان هستند.

اعتراض‌ها برای رهایی این مسافران از یک‌‌ونیم ماه به این‌طرف در داخل و خارج از کشور ادامه دارند. صدها تن دیروز با راه‌اندازی تظاهراتی در استرالیا، دولت را به بی‌خبری و سکوت در این زمینه متهم کردند. از سوی دیگر، اعضای خانواده‌ی مسافران ربوده‌شده برای رهایی آن‌ها در پارک زرنگار کابل با برپایی خیمه، تحصن کرده‌اند.

آنان و شماری از فعالان مدنی در این خیمه می‌گویند، تا زمان رهایی این مسافران، به تحصن‌شان ادامه خواهند داد. اما عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی به روز جمعه در خیمه‌ی آنان حضور یافت و گفت، حکومت برای رهایی این مسافران اقدام کرده؛ اما برای حفظ جان آنان از دادن معلومات در این زمینه خودداری کرده است.

او افزود که نمایندگان خانواده‌های مسافران ربوده‌شده در نشست شورای امنیت ملی حضور یابند و در مورد اقدام‌های حکومت در این زمینه، به آنان معلومات داده می‌شود. رییس اجرایی تأکید کرد که گروگان‌گیری در کشور به یک مشکل بزرگ مبدل شده و این مسئله در سطح ملی مورد توجه قرار دارد.