ولسوالی ناوه‌ی غزنی برای اولین‌بار پس از سقوط طالبان به تصرف دولت در‌آمد

اطلاعات روز: مسئولان امنیتی ولایت غزنی روز گذشته اعلام کردند که نیروهای امنیتی افغانستان توانسته‌اند‌ برای نخستین‌بار پس از سقوط رژیم طالبان، وارد ولسوالی ناوه‌ی این ولایت شوند. به گفته‌ی آن‌ها، این ولسوالی پس از سقوط رژیم طالبان تا کنون در اختیار گروه طالبان بود.

محمدعلی احمدی، معاون والی ولایت غزنی گفت‌، در روزهای گذشته، عملیات دقیقی برای آزادسازی ولسوالی ناوه از طرف ولسوالی‌های مُقر، گیلان، نوبهار، خاک‌افغان و شاه‌جوی راه‌اندازی شده‌ است. به گفته‌ی آقای احمدی، در این عملیات 38 شورشی‌ مسلح نیز کشته شده‌اند که شماری از جنگ‌جویان خارجی نیز در میان این کشته‌شده‌ها شامل اند.

هم‌چنان معاون والی غزنی گفت که ولسوالی ناوه تبدیل به یکی از مسیرهای اکمالاتی مصئون برای شورشیان طالب شده بود که از طریق آن، شورشیان طالب مستقر در ولایت‌های میدان‌وردک، لوگر، غزنی، زابل، ارزگان و دایکندی خود را تجهیز می‌کردند. او گفت، شورشیان در چندین روستای این ولسوالی کارگاه‌های ساخت ماین و کلنیک‌های درمانی برای تداوی زخمیان‌شان را نیز به راه انداخته بودند.

غزنی یکی از ولایت‌های ناامن در جنوب کشور به شمار می‌رود که شورشیان طالب در اکثر ولسوالی‌های آن نفوذ چشم‌گیر دارند. نیروهای امنیتی کشور در گذشته بارها برای پاک‌سازی ولسوالی‌های ناامن در جنوب، شرق و شمال کشور از وجود طالبان عملیات‌هایی را انجام داده‌اند، اما پس از پایان عملیات، نیروهای امنیتی قادر به کنترول این ولسوالی‌ها به صورت دوام‌دار نبوده‌اند. در همین‌حال، روز گذشته‌ نیروهای امنیتی کشور اعلام کردند که عملیات نظامی‌ای را در بدخشان نیز آغاز کرده‌اند.

طالبان تا کنون در مورد این ادعاهای مقام‌های غزنی واکنش نشان نداده‌اند.