افغانستان در ردیف شش کشور ناخوش جهان

اطلاعات روز: یافته‌های یک نظرسنجی تازه‌ی مؤسسه‌ی گالپ (Gallop) نشان می‌دهند که افغانستان در ردیف ناخوش‌ترین کشورهای جهان جای دارد و سویس خرسند‌ترین کشور جهان برای زندگی است. به گفته‌ی سازمان ملل متحد، در این نظرسنجی مؤسسه‌ی گالپ، 158 کشور جهان شامل اند.

در این نظرسنجی از میان کشورهای همسایه‌ی افغانستان، ازبکستان مقام نسبتاً خوبی گرفته و ایران در درجه‌ی 110 کشور خرسند جهان قرار گرفته‌ است. در این نظرسنجی مؤسسه‌ی گالپ، کشورها بر اساس معیارهای رشد اقتصادی، امیدواری به زندگی، حمایت اجتماعی، سخاوت و فساد اداری رده‌بندی شده‌اند.

در این جدول آیسلند در رده‌ی دوم، دنمارک سوم، ناروی چهارم، کانادا پنجم، فنلند ششم، هالند هفتم، سویدن هشتم، نیوزیلند نهم و استرالیا در رده‌ی دهم کشورهای خرسند برای زندگی قرار گرفته است. هم‌چنان عراق در این نظرسنجی در مقام 112 و اکراین که از یک‌سال بدین‌سو شاهد جنگ‌ها و بحران‌های گسترده بوده، در مقام 111 قرار گرفته‌اند.

نخستین‌بار‌ در سال 2011‌ طرح نظرسنجی‌ برای تعیین خرسندی و ناخوشی کشورهای جهان از سوی نشست‌‌های عمومی سازمان ملل متحد ارائه شد که در نتیجه‌ی آن کشورهای ناخوش جهان شناسایی و برای آوردن خرسندی در آن، تشویق شوند.

در این نظرسنجی، افغانستان تنها از کشورهای رواندا، بینین، سوریه، بروندی و توگو جلو زده است.