مجلس سنا: در پیمان امنیتی با امریکا تجدید نظر شود

اطلاعات روز: مجلس سنا در پیوند به افزایش ناامنی‌های اخیر در کشور، خواهان تجدید نظر در پیمان امنیتی کابل-واشنگتن شد. اعضای ملجس سنا دیروز در نشست عمومی این مجلس از افزایش ناامنی‌های اخیر در کشور ابراز نگرانی کرده گفتند که اگر با امضای پیمان امنیتی افغانستان با ایالات متحده‌ی امریکا، وضعیت امنیتی کشور بهتر و امنیت شهروندان افغانستان تأمین نشود، باید در این پیمان تجدید نظر شود.

افضل شامل، یک عضو مجلس سنا گفت: «از چند روز به این‌سو شاهد آغاز جنگ طالبان با دولت هستیم؛ پیمان امنیتی چه سودی برای افغانستان دارد؟ امریکا چه کاری در راستای تجهیز نیروهای امنیتی و قوای هوایی‌ انجام داده است؟» او تأکید کرد که پس از امضای ‌پیمان امنیتی با امریکا، نه تنها وضعیت امنیتی کشور بهبود نیافته، بلکه بدتر هم شده است. او از حکومت خواست تا از امریکا سوال کند که آیا این کشور حاضر‌ است‌ افغانستان را در تأمین امنیت و تجهیز نیروهای امنیتی و هوایی همکاری کند یا خیر.

هم‌چنان حسیب‌الله کلیم‌زی، عضو دیگر مجلس سنا می‌گوید که اگر امریکا نیروهای امنیتی افغانستان را درست تجهیز نمی‌کند، پیمان امنیتی با این کشور باید لغو شود. او تأکید کرد که امریکا به ارتش ما تجهیزات نمی‌دهند، به ماده‌های این پیمان عمل نمی‌کند، پس چگونه همکاری می‌کند. کلیم‌زی افزود، شورای ملی صلاحیت امضا و لغو قراردادهای امنیتی و استراتژیک را دارد. ما در روزهای آینده تصویب می‌کنیم که امریکا یا از نیروهای ما حمایت می‌کند، یا این پیمان لغو باید شود.

گلالی اکبری، عضو دیگر سنا با اشاره به افزایش ناامنی‌های اخیر در شمال کشور گفت: «در زمانی که سند پیمان امنیتی به مجلس سنا آمد، من طرف‌دار امضای آن بودم؛ اما حالا پیشیمانم و طرف‌دار مخالفان امضای پیمان با امریکا شده‌ام». خانم اکبری افزود، شورای ملی باید پیمان امنیتی با امریکا را دوباره مورد بررسی قرار دهد و اگر به نفع افغانستان نیست، پیش‌نهاد به لغو آن کند.

از سویی هم، زلمی زابلی، رییس کمیسیون شکایت‌های مجلس سنا گفت، در رابطه به علت عملی‌نشدن این پیمان، حنیف اتمر، مشاور شورای امنیت ملی هفته‌ی آینده به این مجلس فراخوانده شود.

پیش‌‌ از این مجلس نمایندگان نیز از افزایش ناامنی‌های اخیر در کشور ابراز نگرانی کرده و خواهان تجدید نظر در پیمان امنیتی با امریکا شده بود‌. به باور اعضای مجلس نمایندگان، امضا‌ی پیمان امنیتی با امریکا به نفع افغانستان نبوده است.

در همین‌حال، سناتوران شام دیروز (یک‌شنبه) برای دیدار با رییس جمهور، به ارگ فراخوانده شدند. سناتوران معترض می‌گویند که در این دیدار باید این مسئله به صورت جدی با رییس جمهور مطرح شود که چرا امریکا به تعهداتش در پیمان امنیتی عمل نمی‌کند. محمدعلم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا گفت: «اگر فرصت شد، موضوع عدم تطبیق پیمان را به ویژه در راستای گسترش ناامنی‌ها در کشور و عدم تجهیز نیروهای امنیتی و قوای دفاعی کشور در ملاقات امشب با رییس جمهور غنی مطرح می‌کنم».

مجلس سنا هشدار داد، تا هنگامی‌ که امریکا حرف و عمل خود را با افغانستان یک‌سان نسازد، امنیت در کشور تأمین نخواهد شد.