حکمِ متهمان قتل فرخنده روز آینده صادر می‌شود

اطلاعات روز: دادگاه رسیدگی به پرونده‌ی متهمان قتل فرخنده‌ روز گذشته (دو شنبه، 14 ثور) در سومین نشست خود اعلام کرد که حکم متهمان قتل فرخنده را روز آینده صادر خواهد کرد.

در نشست دیروزی دادگاه فرخنده، حمیدالله قاصر، دادستان پرونده‌ی قتل فرخنده در مورد مسئولان حوزه‌ی دوم امنیتی کابل گفت که آن‌ها به‌موقع از رویداد باخبر شده و به محل رویداد رفته‌اند؛ اما از امکانات و صلاحیت‌های وظیفه‌‌ای‌شان استفاده نکرده‌اند.

دادستان دادگاه، متهمان این پرونده را به سه گروه تقسیم کرد: «‌عاملان اصلی قتل فرخنده، مأمورانی که در انجام وظیفه‌ی خود غفلت کرده‌اند و هم‌چنین مأمورانی که از صلاحیت‌های خود در وظیفه استفاده نکرده‌اند».

فرخنده در 28 حوت سال گذشته به اتهام واهی سوزاندن قرآن در پیش مسجد شاه دو‌شمشیره‌ی کابل و در نزدیکی مقر فرماندهی حوزه‌ی دوم پولیس کابل از سوی افراد خشمگین به قتل رسید و جسدش سوزانده شد. در دومین نشست دادگاه فرخنده‌ (‌یک‌شنبه، 13 ثور) قاضی دادگاه حکم بازداشت دو افسر حوزه‌ی دوم پولیس کابل را صادر کرد.

اما وکیل‌های مدافعِ رییس و مسئول کشف حوزه‌ی دوم پولیس ادعاهای دادستان را رد کردند و گفتند که برخورد دادستان با آن‌ها «سلیقه‌ای» بوده و خواهان برائت موکلان خود شدند.

نشست‌‌ سه روزه‌ی دادگاه بررسی قتل فرخنده در کابل، بدون حضور اعضای خانواده‌ی فرخنده برگزار شد. صفی‌الله مجددی، قاضی دادگاه گفت، دلیل عدم حضور آن‌ها مشخص نیست. اما وکیل مدافع خانواده‌ی فرخنده در بخشی از سخنان خود در دادگاه گفت، موکلان او می‌خواهند صرف عدالت اجرا شود و در پی انتقام نیستند.

هم‌چنان وکیل مدافع خانواده‌ی فرخنده گفت، راننده‌ای که جسد فرخنده را زیر موترش کرده بود، باید بازداشت شود. این در حالی‌ست که ریاست عمومی امنیت ملی نزدیک به دو هفته پیش اعلام کرده بود که این شخص را در ولایت کاپیسا بازداشت کرده است.