وزارت خارجه: اخراج تاجران افغانستان از امارات را جدی تعقیب می‌کنیم

اطلاعات روز: صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه‌ی افغانستان روز گذشته اعلام کرد که این وزارت موضوع اخراج تاجران افغانستان را از امارات متحده‌ی عربی به صورت جدی بررسی و تعقیب می‌کند. او گفت که در ارتباط با این موضوع، کاردار سفارت امارات در کابل به وزارت خارجه فراخوانده شده و موضوع با او در میان گذاشته شده است.

ربانی گفت که قبلا کاردار سفارت امارات به معاون سیاسی وزارت خارجه اطمینان داده بود که موضوع اخراج تاجران افغان سیاسی نیست، بلکه به خاطر حل بعضی مشکلات است. پیش از این و‌زارت خارجه‌ اعلام کرد که برای 600 تن از تاجران افغانستان در امارات متحده‌ی عربی مزاحمت خلق شده و آن‌ها را مجبور کرده‌اند که این کشور را ترک بگویند.

محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی در نشست شورای وزیران گفته بود: «از مدتی بدین‌سو شماری از تاجران ما در دبی با مزاحمت‌های بسیار جدی مواجه شده‌اند؛ تاجران ما فراخوانده می‌شوند، جواز تجارتی‌شان باطل می‌شود و دستور می‌گیرند از این کشور خارج شوند».

هم‌چنان ده‌ها تن از شهروندان افغانستان روز یک‌شنبه (20 ثور)‌ با تجمع و برپایی خیمه‌ی تحصن در مقابل مجلس نمایندگان افغانستان، خواستار جلوگیری از اخراج اجباری تاجران افغانستان از امارات متحده‌ی عربی شدند. معترضان گفتند که دولت امارات بدون کدام دلیل منطقی جواز کار بیش از 600 تاجر افغان را لغو کرده و تصمیم به اخراج آن‌ها گرفته‌اند.

بعد از این اعتراض وزارت خارجه روز دو‌شنبه (21 ثور) علی جمعه الکعبی، کاردار سفارت امارات متحده‌ی عربی در کابل را در پیوند به اخراج تاجران افغان از امارات متحده‌ی عربی به این وزارت فراخواند. حکمت خلیل کرزی در این دیدار از کاردار سفارت امارات متحده‌ی خواسته بود که ابوظبی «راه‌حلی معقول و قابل قبول» برای مشکل افغان‌ها جست‌وجو کند تا روابط دو کشور خدشه‌دار نشود.