مجلس سنا: مجلس نمایندگان پس از ماه سرطان مشروعیت ندارد

اطلاعات روز: برخی از اعضای مجلس سنا در نشست دیروزی این مجلس از تأخیر در برگزاری انتخابات پارلمانی ابراز نگرانی کرده و می گویند مجلس نمایندگان پس از دوم ماه سرطان مشروعیت قانونی ندارد.

فضل هادی مسلم‌یار رییس مجلس سنا، با ابراز نگرانی از این موضوع و انتقاد شدید از عدم برگزاری انتخابات پارلمانی در وقت معین آن گفت که حکومت حداقل چند ماه بعد این انتخابات را برگزار کند.

آقای مسلم‌یار افزود که وقت کاری مجلس نمایندگان به تاریخ دوم سرطان امسال پایان می‌یابد و پس از آن، تصویب طرح هر نوع قانون در این مجلس، غیر قانونی خواهد بود.

هم‌چنان شماری از اعضای مجلس سنا گفتند که اگر حکومت در ماه سرطان نمی‌تواند انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی را برگزار کند، باید آمادگی برگزاری انتخابات را  در ماه سنبله یا میزان داشته باشد.

از سوی هم اعضای این مجلس، حکومت وحدت ملی را در عرصه‌های دیگر نیز به کُندکاری متهم کردند. صفی الله هاشمی یک عضو مجلس سنا گفت که اگر شیوه کاری حکومت وحدت ملی به همین روند ادامه یابد، مردم بیش از هر زمانی ناامید خواهند شد. آقای هاشمی اجراآت مجلس نمایندگان را پس از دوم سرطان امسال غیرقانونی خواند و افزود، ما انتظار داشتم با برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی، جای خالی یک سوم اعضای مجلس پر شود، اما با توجه به وضعیت موجود، چین چیزی امکان ندارد.

این گفته‌های اعضای مجلس سنا در حالی ابراز می‌شود که یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان حدود یک هفته پیش در نشست عمومی مجلس نمایندگان گفت؛ انتخابات پارلمانی به دلیل عدم آمادگی حکومت وحدت ملی و قطع کمک‌های خارجی به این کمیسیون، به موقع برگزار نخواهد شد.

نورستانی گفته بود که برای برگزاری انتخابات پارلمانی به ۸۰ میلیون دالر بودجه نیاز است که دولت و کشورهای کمک‌ کننده باید این مقدار پول را در اختیار کمیسیون انتخابات قرار دهند.

هم‌چنان رییس کمیسیون انتخابات گفته بود که این کمیسیون  11 میزان سال جاری را روز برای برگزاری انتخابات پارلمانی به حکومت پیشنهاد کرده بود؛ اما با عدم پاسخ دهی حکومت به این پیشنهاد، این تاریخ برای برگزاری انتخابات از دست رفته است.

بعد از توافق بر سر تشکیل حکومت وحدت ملی، یکی از ماده‌های اصلی این توافق‌نامه، اصلاح نظام انتخاباتی افغانستان بود؛ اما پس از گذشت چندین ماه تاهنوز رییس جمهور و رییس اجرایی حکومت در مورد انتخاب رییس کمیسیون اصلاحات انتخاباتی اختلاف دارند و طرح اصلاح نظام انتخابات تهیه نشده است.