حمایت دو هزار روحانی از نیروهای امنیتی در غرب کشور

اطلاعات روز: بیش از دو هزار روحانی از ولایت‌های هرات، غور، بادغیس و فراه روز گذشته در شهر هرات جمع شده و حمایت‌شان را از نیروهای امنیتی کشور اعلام کردند.

هدف از این تجمع، حمایت و پشتیبانی از عملکرد نیروهای مسلح کشور که در یک‌سال اخیر مسئولیت‌های امنیتی کشور را به دوش داشته‌اند، عنوان شده است.

مولوی عبدالرحمان مولوی‌زاده، خطیب یکی از مساجد هرات و مدیر مدرسه‌ی عالی جامع این شهر در این مراسم گفت: «اگر هزار بار به تاریکی لعنت بفرستیم، جای روشن‌کردن یک شمع را نمی‌گیرد و اگر هزار بار به درد و رنج لعنت بفرستیم، جای یک سرباز امنیتی کشور را پر نمی‌کند و نیاز است که علما قدم عملی برای حمایت از این سربازان بردارند».

مولوی‌زاده افزود: «نیروهای امنیتی افغانستان، فرزندان عزیز این کشور هستند که سینه‌ی خود را در برابر کسانی که نمی‌خواهند صلح و امنیت در کشور حاکم شود، سپر کرده‌اند». او گفت که آن‌ها برای سلامت نیروهای امنیتی کشور‌شان شب و روز دعا می‌کنند.

مشخص نیست که این تجمع به حمایت از نیروهای امنیتی خودجوش بوده یا در هماهنگی با نهادهای دولتی بوده است. اما محمدآصف رحیمی، والی هرات‌ در صفحه‌ی فیس‌بوک خود نوشته که او روز ‌جمعه (۱۵ جوزا)‌ با حضور در منازل شماری از شخصیت‌های روحانی، از خدمات علمی و عرفانی این شخصیت‌ها قدردانی کرده ‌است.

این اولین بار نیست که عالمان دین با تجمع چند هزار نفری حمایت‌شان را از نیروهای امنیتی کشور اعلام می‌کنند. چندی پیش هزاران عالم دین در یک اقدام بی‌سابقه در شهر کابل حمایت‌شان را از نیروهای امنیتی اعلام کردند. این در حالی‌ست که در سال جاری میلادی، مأموریت جنگی نیروهای خارجی در افغانستان پایان یافته و نیروهای امنیتی به تنهایی مسئولیت تأمین امنیت را در سراسر کشور به عهده گرفته‌اند. نیروهای باقی‌مانده‌ی خارجی تنها آموزش و حمایت نیروهای امنیتی کشور را به عهده دارند.