انعام‌الله سمنگانی، معاون سخن‌گوی طالبان

طالبان گزارش سازمان ملل درباره‌ی کشته‌شدن ۱۰۰ نیروی امنیتی سابق را رد کردند

طالبان گزارش سازمان ملل درباره‌ی کشته‌شدن ۱۰۰ نفر از اعضای دولت و نیروهای امنیتی پیشین را رد کردند.

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخن‌گوی حکومت سرپرست طالبان امروز (دوشنبه، ۱۱ دلو) در تویتی نوشته است که پس از اعلام عفو عمومی از سوی رهبری این گروه، هیچ‌کسی اجازه ندارد به کسی زیان برساند.

سمنگانی در عین حال گفته است که اگر بر اثر انتقام‌جویی شخصی کدام «واقعه‌ای» رخ داده باشد، طالبان آن را بررسی و عاملان را بازداشت می‌کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی که به شورای امنیت این سازمان ارایه کرده گفته است که «ادعاهای موثقی» وجود دارد که ثابت می‌کند بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای سابق دولت افغانستان، نیروهای امنیتی پیشین و کسانی که با نیروهای بین‌المللی کار می‌کردند پس از تسلط طالبان کشته شده‌اند.

طبق این گزارش، «بیش از دو سوم» قربانیان ادعا می‌شود که ناشی از قتل‌های غیرقانونی طالبان یا افراد وابسته به این گروه بوده است.

گوترش در گزارش خود گفته است که مأموریت سازمان ملل در افغانستان همچنین «ادعاهای معتبری مبنی بر قتل غیرقانونی دست‌کم ۵۰ مظنون به وابستگی به شاخه خراسان گروه داعش را دریافت کرده است».

او افزوده است که مدافعان حقوق بشر و کارمندان رسانه‌ها همچنان «تحت حمله، ارعاب، آزار و اذیت، بازداشت خودسرانه، بدرفتاری و قتل قرار می‌گیرند».

دبیر کل سازمان ملل گفته است که هشت فعال جامعه مدنی، از جمله سه نفر توسط طالبان و سه نفر توسط داعش کشته شدند و ۱۰ نفر از سوی طالبان به‌طور موقت بازداشت، ضرب‌وشتم و تهدید شدند.

به‌گفته‌ی او، دو خبرنگار کشته شدند که مسئولیت قتل یکی از آنها را داعش به عهده گرفته است. گوترش افزوده است که دو خبرنگار دیگر هم توسط افراد مسلح ناشناس زخمی شدند.

دبیرکل سازمان ملل اضافه کرده است که مأموریت سازمان ملل ۴۴ مورد بازداشت موقت، ضرب‌وشتم و تهدید به ارعاب را ثبت کرده‌اند که ۴۲ مورد آن توسط طالبان صورت گرفته است.