نخستین گزارش دولت افغانستان به سازمان ملل در مورد وضعیت زنان

برای نخستین بار سازمان ملل متحد سابقه افغانستان در زمینه حقوق زنان را به صورت رسمی مورد بررسی قرار داد.

یک هیات از سوی دولت افغانستان گزارش خود را در مورد وضعیت حقوق زنان در افغانستان به کمیته رفع تبعیض علیه زنان در شهر ژنو سوئیس ارائه کرده‌ است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و دیدبان حقوق بشر نیز دیدگاه‌های خود را در مورد وضعیت حقوق زنان در افغانستان به این کمیته تسلیم کرده‌اند.

پیش از آغاز ارائه گزارش هیات افغانستان که امروز چهارشنبه از ساعت ده صبح تا پنج بعد از ظهر به وقت ژنیو ادامه یافت، نهاد دیدبان حقوق بشر با نشر یک نامه خبری گفت که خشونت علیه زنان در افغانستان معمول است و بیشتر مرتکبین خشونت مجازات نمی‌شوند.

این نهاد گفته که حدود نیمی از دختران در افغانستان به مکتب نمی‌روند.

افغانستان یکی از ۱۸۷ کشوری است که کنوانسیون امحای کلیه اشکال تبعیض علیه زنان را امضا کرده و موظف است تا به صورت منظم به ۲۳ کارشناس مستقل کمیته رفع تبعیض علیه زنان در مورد تطبیق مواد کنوانسیون گزارش بدهد.

قرار است نتیجه بررسی این کمیته از سابقه افغانستان در زمینه تطبیق این کنوانسیون در ۲۶ ژوئیه امسال در گزارش از سوی سازمان ملل متحد منتشر شود.

در هیجدهم مه امسال مجلس نمایندگان افغانستان موفق نشد طرح قانون منع خشونت علیه زنان را تصویب کند.

دلیل تصویب نشدن این طرح، بروز اختلاف نظر میان نمایندگان در باره جزئیات آن بود. شماری از نمایندگان محافظه کار مجلس این قانون را مخالف احکام شریعت اسلام دانسته و از تصویب آن جلوگیری کردند.

طرح قانون منع خشونت علیه زنان در بیست و نهم سرطان سال ۱۳۸۸ به اساس فرمان‌های تقنینی حامد کرزی در چهار فصل و ۴۴ ماده، توشیح شد و از آن زمان تا کنون به اجرا گذاشته شده است.

اما آن دسته از نمایندگانی که خواهان تصویب این فرمان تقنینی در مجلس هستند، بر این باورند که اگر این طرح از تصویب مجلس نگذرد، رئیس جمهور بعدی ممکن است آن را تغییر دهد.

از زمانیکه این قانون در مجلس تصویب نشد، نهادهای مدافع حقوق زنان و جامعه مدنی افغانستان به صورت گسترده از این قانون ابراز حمایت کرده‌اند و شماری از افغان‌ها در چندین شهر جهان در حمایت از این قانون دست به راهپیمایی زدند.

کنوانسیون امحای کلیه اشکال تبعیض علیه زنان

 در ماه‌های اخیر شماری از افغان‌ها در چندین شهر جهان در حمایت از قانون محو خشونت علیه زنان در افغانستان دست به راهپیمایی زدند

کنوانسیون امحای کلیه اشکال تبعیض علیه زنان یک معاهده بین‌المللی است که در ۱۸ دسامبر ۱۹۷۹ از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحدتصویب شد و در ۳ سپتامبر ۱۹۸۱ به اجرا درآمد.

افغانستان در سال ۱۹۸۰ این کنوانسیون را امضا کرد. این کنوانسیون مهمترین معاهده ملل متحد در مورد تبعیض جنسیتی است و خواهان رفع هر نوع تبعیض علیه زنان است.

برای نظارت از تطبیق مواد این کنوانسیون، کمیته رفع تبعیض علیه زنان به وجود آمد.

با آنکه افغانستان سالها است عضو این کمیته است اما این نخستین باری است که به صورت رسمی به این کمیته در مورد سابقه خود در زمینه حقوق زنان گزارش می‌دهد.(بی بی سی)

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *