داعش در افغانستان؛ طالبان صحنه را ترک می‌کنند؟

منبع: One India

نویسنده: ویکی نانجاپا

برگردان: حمید مهدوی

طالبان در افغانستان در حال سقوط است. آن‌ها با رقابت سختی از سوی داعش روبه‌رو اند و قتل حد‌اقل شش طالب در جلال‌آباد افغانستان، نشانه‌ای از چیزی است که داعش قصد انجام آن را دارد.

داعش در افغانستان استراتژی متفاوتی را در پیش گرفته است. آن‌ها به جای راه‌اندازی حمله علیه حکومت افغانستان یا تأسیسات دیپلماتیک دیگر در کشور، هدف قراردادن رهبران طالبان را برگزیده‌اند. داعش که دشمنش را می‌شناسد، به‌خوبی آگاه است که با رقابت سختی از سوی طالبان در افغانستان مواجه است.

القاعده در عراق و سوریه به دست داعش از کشاکش‌ها کنار زده شد. از سوی دیگر، طالبان می‌تواند با داعش رقابت سختی داشته باشد. طالبان یک گروه محلی است و از تمام کشور به‌خوبی آگاهی دارند؛ چون آن‌ها حتا بر این کشور حکومت کرده‌اند. با این‌حال، طالبان، طالبان ده سال قبل نیست و داعش این را می‌داند. آن‌ها دشمنان‌شان را به درستی انتخاب کرده‌اند و فرماندهان را به صورت استراتژیک از بین می‌برند.

هدف قرار‌دادن فرماندهان برای داعش بهترین گزینه است؛ چون نیروهای طالبان بدون یک رهبر حرکتی نخواهند داشت و به‌سادگی فرو خواهند پاشید.

مواردی از قدرت داعش در افغانستان

مولوی عباس که فرمانده طالبان در ولایت ننگرهار بود، توسط داعش ربوده شد. هم‌چنان داعش تهاجم گسترده‌ای را در جنوب و شرق جلال‌آباد راه‌اندازی کرده است. داعش‌ برای این‌که بتواند شرایط را برای طالبان در جلال‌آباد بدتر کند، به طور کامل بر طالبان مسلط شده است. آخرین رویدادی که گزارش شده، دستگیری ده فرمانده طالبان است. داعش به کمک گروه‌های محلی در داخل افغانستان فعالیت می‌کند.

طالبان کنترول روی چندین گروه انشعابی در کشور را از دست داده است. اکثریت این گروه‌ها از داعش اعلام حمایت کرده‌اند؛ چون باور دارند که این گروه توانایی راه‌اندازی جنگ قوی را دارد.

طالبان به ایران چشم دوخته‌اند

طالبان درک می‌کنند که این جنگی نیست که آن‌ها بتوانند به تنهایی آن را پیش ببرند. این گروه نیروی انسانی قابل توجه دارد؛ اما برای این‌که از عهده‌ی یک جنگ تمام‌ عیار برآمده بتواند، به حمایت جناح‌های مختلفی که در این کشور وجود دارند، نیاز دارد. طالبان در حال حاضر با جناح‌های متخاصم مختلف در افغانستان اعلام آتش‌بس کرده است. این گروه هیأتی را برای دیدار با رهبران جناح‌های مختلف در افغانستان فرستاده و تلاش دارد با آن‌ها به توافقی دست یابد. علاوه بر آن، طالبان برای درهم شکستن داعش به دنبال گرفتن کمک از ایران نیز است. هرچند ایران کشوری با اکثریت شیعه است؛ اما این کشور به دنبال کمک به طالبان خواهد بود؛ چون آن‌ها اکنون دشمن مشترک داعش را دارند.

ملا عمر صحنه را ترک گفته است؟

تمام این تحولات نشان می‌دهند که طالبان بی‌رهبر‌ند. به نظر می‌رسد که ملا عمر صرف رهبری در تبعید باشد و بعید است روی این گروه کنترولی داشته باشد. نام او در حال حاضر هر‌از‌چند گاهی توسط طالبان صرف به هدف حفظ امیدواری در میان جنگ‌جویان طالبان گرفته می‌شود. هیچ‌کسی واقعاً نمی‌داند این روزها ملا عمر کجاست. گزارش‌های ضد و نقیضی وجود دارند که او احتمالاً در بلوچستان یا در قلب پاکستان است.

با این‌حال اساس این گزارش‌ها‌ مبتنی بر شایعه است و قطعاً هیچ‌کدام تأیید نشده‌اند. از سوی دیگر، آی.اس.آی تلاش می‌کند با طالبان پیمانی امضا کند. آی.اس.آی به هیچ قیمتی نمی‌خواهد داعش کنترول افغانستان را در اختیار بگیرد. برای اطمینان یافتن از این امر، برخی از اسلحه‌های برتر آی.اس.آی باید در نفت نیم شب بسوزند تا راهی برای پایان دادن به پیش‌روی داعش در افغانستان به دست بیابد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *