ملا غنی برادر، فرد شماره دوم طالبان آزاد شد

دولت پاکستان گفته است که ملا عبدالغنی برادر، فرد شماره دوم گروه طالبان را از زندان رها کرده است. مقام‌های پاکستانی هدف آزادی ملا برادر را «تسهیل بیش‌تر روند صلح دولت افغانستان» اعلام کرده‌اند. خبرگزاری فرانسه گزارش کرده است که مقام‌های پاکستانی خبر آزادی ملا غنی برادر را تأیید کرده‌اند.

مقام‌های دولت افغانستان هم از رهایی ملا عبدالغنی برادر از زندان‌های پاکستان استقبال کرده‌اند. محمد اسماعیل قاسم‌یار، سخن‌گو و مسئول روابط بین‌المللی شورای عالی صلح گفت که امیدوارند رهایی ملا عبدالغنی برادر، به روند صلح کمک کند. آقای قاسیمار این را هم گفت که هنوز مشخص نیست که آقای غنی برادر به افغانستان انتقال خواهد شد یا به کشور دیگری، اما افزود که به «اراده‌ی آزاد افراد» احترام می‌گذارند.

منابع پاکستانی اما گفته‌اند که او احتمالا به کشور سوم، مثل عربستان سعودی یا ترکیه فرستاده خواهد شد. روز جمعه وزارت امور خارجه‌ی پاکستان در یک اعلامیه‌ی کوتاه خبری گفت که ملا عبدالغنی برادر که پیش از این فرد شماره دوم طالبان افغانستان بوده است، فردا (شنبه) از زندان آزاد خواهد شد.

گروه طالبان گفته که تاکنون در مورد رهایی ملا عبدالغنی برادر اطلاع رسمی ‌دریافت نکرده است. این عضو گروه طالبان از سه سال و نیم به این طرف در زندان‌های پاکستان، عمدتا در زندانی در کراچی در جنوب این کشور، نگه‌داری می‌شد. ملا عبدالغنی برادر که یکی از چهار مؤسس اصلی جنبش طالبان در سال ۱۹۹۴ بوده است، در سال ۲۰۱۰ در شهر کراچی پاکستان بازداشت شد.

مقام‌های کشور گفته‌اند، او پیش از بازداشت در حال مذاکره‌ی مخفیانه با دولت افغانستان بوده و پاکستان برای تخریب جریان صلح یا کنترول آن اقدام به بازداشت او کرد. هنوز مشخص نیست که ملا عبدالغنی برادر پس از آزادی کجا خواهد رفت یا چه کار خواهد کرد.

اخیرا حکومت پاکستان پس از سفر حامد کرزی به اسلام‌آباد، هفت زندانی گروه طالبان را از بند رها کرد. با آزادی این افراد، تعداد کل زندانیانی که حکومت پاکستان اقدام به رهایی آن‌ها کرده است، به ۳۳ نفر می‌رسد. حکومت افغانستان که تاکنون تلاش‌های بی‌نتیجه‌ای برای آشتی با افرادی که در صف طالبان می‌جنگند داشته، حالا می‌خواهد با رهایی افراد مهم طالبان از زندان‌های پاکستان، طالبان را وادار به سهم‌گیری در مذاکرات رو در رو کند.

مقام‌های شورای عالی صلح و حکومت از سال‌ها پیش خواستار رهایی طالبان تأثیرگذار از زندان‌های پاکستان به هدف پایان دادن به جنگ در افغانستان هستند؛ اما تحلیل‌گران مسایل مرتبط به طالبان گفته‌اند که مقام‌های پاکستانی در رهایی زندانیان حساسی مثل عبدالغنی برادر، با دقت گام بر می‌دارند.

 

ملا عبدالغنی برادر

–         در سال ۱۹۶۸ در ولایت ارزگان به دنیا آمد

–         در سال ۱۹۹۴ با سه نفر دیگر حرکت طالبان را اساس گذاشت

–         بعد از تأسیس حرکت طالبان به معاونیت رهبری گروه طالبان رسید

–         حکومت پاکستان او را در فبروری‌ ۲۰۱۰ در شهر کراچی در جنوب این کشور بازداشت کرد

–         از او به عنوان استراتژیست نظامی ‌در میان مقام‌های بلند‌پایه‌ی طالبان یاد می‌شود که به گفت‌وگو با آمریکا تمایل داشت

–         هنگام سقوط گروه طالبان، معاون وزارت دفاع این گروه بود

–         منابع آگاه که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود، گفته اند که «خواهرش همسر ملا محمد عمر، رهبر گروه طالبان است و همسر او خواهر ملا عمر»

–         نامش در فهرست تحریم‌های سازمان ملل است که حق مسافرت و استفاده از خدمات بانکی را ندارد

–         افراد نزدیک به طالبان گفته‌اند که در مدتی که زندانی بوده، دچار «تکلیف عصبی» شده است، میزان قند خون او هم بالاست «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *