شش پند سودمند لقمان حکیم

الحمدلله ما نبودیم!

از میان خبرهای خوب و بد این ماه، چند تای شان واقعاً دلچسپ بودند. راستی، گفتم دلچسپ. من شخصاً حس خوبی در باره‌ی این کلمه ندارم. دلنواز و دلگشا و دل‌انگیز و دلپسند خوب اند. اما دلچسپ؟ افغان‌ها به این صفت علاقه‌ی عجیبی دارند. خوش‌حال می‌شوند و می‌گویند «سخنان دلچسپی گفت». می‌گویند «باعث دلچسپی بود». یکی نیست به این آدم‌های خوش‌ذوق بگوید که چسپیدن کجایش خوب است، مخصوصاً اگر چیزی به دل آدم بچسپد؟ و جالب این که همین افغان‌های عاشق چیزهای دلچسپ دایماً از دلتنگی هم شکایت دارند. خوب، این‌قدر که اجازه بدهید هرچیز به دل تان بچسپد، طبیعی است که دل تان تنگ می‌شود. بگذریم.
خبرهای دلچسپ این ماه:
– دولت افغانستان اعلام کرد که هیچ افغانی در دزدی‌ها و تجاوزهای شب سال نو در آلمان دخیل نبوده. سخن‌گوی وزارت خارجه وقوع چنین دخیل نبودنی را مایه‌ی افتخار کشور دانسته و گفت‌:
«خوش‌بختانه از مردم باعزت ما کسی در پیوند با رویدادهای آلمان دست‌گیر نشده. ما به افتخار همین دست‌آورد مجلس افتخار و موسیقی ترتیب داده‌ایم و امیدوارم دوستان در این مجلس سپاس و قدردانی از هم‌وطنان شرکت نمایند».
بر اساس گزارش‌ها، مردی که هفته‌ی قبل در سومالیا به اتهام تجاوز بر یک خرس آبی بازداشت شده بود، نیز افغان نبوده و فقط یک بار در سال 1983 به افغانستان سفر کرده بوده.
گفته می‌شود اگر افغان‌ها به این سرعت به دخیل نبودن خود در فجایع جهان ادامه بدهند، بعید نیست که تا پایان سال جاری اکثر خبرهای بد جهان با بحران «کسر افغان» روبه‌رو شوند.
– در خبر دیگر، کمیته‌ی المپیک کشور اعلام کرد که سلاح‌های به‌دست آمده از پایتخت هیچ ربطی به اعضای محترم «تحریک اسلامی کریکت افغانستان» ندارند. قبلاً سخن‌گوی وزارت داخله‌ی کشور گفته بود که ۴۸۹ تُن مواد منفجره، ۶۵۴ میل کلاشینکف، ۳۴ حلقه ماین ضد موتر، ۷۲۰ صندوق مرمی و مقداری بیرق سفید منقش به توپ کریکت از مناطق مختلف پایتخت کشف شده‌اند و صاحبان این سلاح‌ها از اعضای تحریک اسلامی کریکت افغانستان بوده‌اند. طبق بعضی گزارش‌ها، در پی پیروزی افغانستان در عرصه‌ی کریکت موجی از شادی در پایتخت کشور به راه افتاد. گفته می‌شود شادی همان یک تایش هم که به راه بیفتد، وضع دلچسپی به‌وجود می‌آید، چه رسد به این که موج شان به راه بیفتد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *