گروه هماهنگی گفت‌وگوهای چهارجانبه صلح: گروه‌های طالبان هرچه زودتر با دولت افغانستان وارد گفت‌وگو شوند

اطلاعات روز: وزارت امور خارجه افغانستان با نشر «اعلامیه مشترک مطبوعاتی دومین نشست گروه هماهنگی چهارجانبه افغانستان، پاکستان، ایالات متحده و چین»، از پایان دور دوم نشست گفت‌وگوهای هماهنگی برای گفت‌وگوهای صلح در کابل خبر داد.
در این اعلامیه آمده است: «گروه هماهنگی چهارجانبه از گروه‌های طالبان تقاضا می‌نماید تا زودتر با حکومت افغانستان غرض حل و فصل کلیه اختلافات سیاسی مطابق به اراده و آرمان‌های ملت افغانستان و خواست و حمایت کشورهای عضو گروه هماهنگی چهارجانبه برای تأمین صلح پایدار در افغانستان وارد گفت‌وگو شوند.»
اعلامیه افزوده است که در این نشست روی «نقشه راه» صلح گفت‌وگو شده و در این راستا پیشرفت‌هایی نیز صورت گرفت.
در اعلامیه آمده است که هدف از «نقشه راه»، «تعیین اقدامات مشخص است که بتواند شرایط مطلوب را برای آغاز گفت‌وگوهای صلح به رهبری و مالکیت افغانستان میان نمایندگان حکومت افغانستان و نمایندگان گروه‌های طالبان با هدف کاهش خشونت و ایجاد صلح پایدار در افغانستان و منطقه فراهم سازد.»
به نقل از این اعلامیه، کشورهای گروه هماهنگی چهارجانبه توافق کرد‌ه‌اند که تمام اشکال تروریسم نمایان‌گر تهدید جدی برای کشورها، منطقه و جهان می‌باشد. «هم‌چنان اعضا تعهد شان را جهت تلاش‌های جدی برای از بین بردن تمام اشکال گروه‌های تروریستی، صرف نظر از تابعیت و فعالیت‌های آن‌ها در قلمروهای مربوطه تصریح کردند.»
قرار است نشست سوم گروه هماهنگی گفت‌وگوهای چهارجانبه به تاریخ 17 ماه آینده در اسلام‌آباد برگزار شود. در اول این نشست‌ها هفته‌ی گذشته در اسلام‌آباد برگزار شد. گروه هماهنگی چهارجانبه در نشست کابل توافق کرده‌اند تا نشست‌های منظم را به منظور پیشبرد روند صلح در افغانستان ادامه دهند.