رییس اداره ملی استخبارات امریکا: افغانستان در سال 2016 با خطر ناکامی سیاسی روبه‌رو است

اطلاعات روز: رییس اداره ملی استخبارات ایالات متحده امریکا، جیمز کلپر، دیروز در مجلس سنای امریکا گفته است که افغانستان در سال 2016 با خطر ناکامی سیاسی روبه‌رو است.
به گزارش تلویزیون صدای امریکا، آقای کلپر گفته است که همگرایی سیاسی در افغانستان در نزول است، دولت با آزمون‌های جدی منابع مواجه است و در این میان تهدیدهای جنگی طالبان شدت یافته است.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که جنگ در بغلان و ولسوالی سنگین ولایت هلمند، نیروهای امنیتی افغانستان را با چالش روبه‌رو کرده است.
در جلسه‌ی روز سه‌شنبه مجلس سنای امریکا، دگر جنرال ونسنت ستیوارد، رییس اداره استخبارات نظامی امریکا نیز گفته است که باوجود این‌که نیروهای امنیتی افغان به طور مستقلانه نبرد با شورشیان را رهبری می‌کنند، اما در انجام مسئولیت‌های شان آزمون‌هایی دارند.
وی یادآور شده است که طالبان مسلح ساحه‌ی کنترل دولت افغانستان را محدود ساخته‌اند.
چندی پیش حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رییس جمهور غنی گفت که به نتایج مذاکرات صلح خوش‌بین است اما مقام‌های ارشد استخباراتی امریکایی از موفقیت این مذاکرات اطمینان ندارند.
جیمز کلپر، گفته است موقف و شرایط طالبان در مورد مذاکرات صلح ثابت مانده است و نشانه‌هایی از تغییر در آن دیده نمی‌شود.
پس از آن‌که بن‌بست انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 در افغانستان منجر به تشکیل حکومت وحدت ملی گردید، کشمکش‌های بسیاری در میان دو نامزد پیشتاز این انتخابات به میان آمد. آگاهان پس از تشکیل حکومت وحدت ملی، ثبات سیاسی افغانستان را شکننده توصیف کرده‌اند. هرچند که رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله بارها از هماهنگی و اصل مشارکت و همگرایی سخن زده‌اند.