اداره محیط زیست کابل

اداره محیط زیست: سالانه یک میلیون تُن آلاینده در فضای کابل پخش می‌شود

اطلاعات روز: مقام‌ها در اداره حفاظت محیط زیست کشور می‌گویند که حکومت قبلى و کنونى، اراده‌ی براى کاهش آلودگى هوا ندارد و براساس آمار بانک جهانی، سالانه یک میلیون تُن آلاینده یا ذرات معلق در فضای کابل پخش می‌شود و دولت برای پاک کاری آن هیچ هزینه‌ی را در نظر نمی‌گیرد.
در نشست که امروز زیر عنوان «رسانه‌های افغانستان و مسئولیت اجتماعی» در کابل برگزار شد، محمد کاظم همایون، رییس برنامه‌ریزی اداره حفاظت از محیط زیست گفت: «بر اساس آماری که بانک جهانی صرف در محدوده شهر کابل انجام داده، سالانه یک میلیون تُن به شمول (۶۷۰ هزار تن دی اکسید کاربن و ۹۷هزار تن مونواکسید کاربن) آلاینده به فضای شهر کابل پرتاب می‌شود ولی دولت هیچ هزینه‎ی را برای پاک کاری آن نمی‎پردازد.»
آقای همایون یادآور شد که سایر کشورهای جهان به ویژه ایالات متحده امریکا، برای پاک کاری یک تن ذرات معلق در فضا، ۵۳۰۰ دالر هزینه می‌کند اما دولت افغانستان چنین هزینه‌ی را نمی‌پردازد.
همایون، نبود اراده سیاسی از سوی حکومت قبلی و فعلی، قانون شکنی‌ها، فقر مالى و فرهنگى، ساختار اقتصاد بازار، تراکم نفوس، ادامه ناامنی‌ها، آب و هوای خشک، کمبود هماهنگی میان ادارات ذی‌دخل و تغییرات اقلیمی را از چالش‌های فرا راه اداره حفاظت محیط زیست عنوان کرد.
او افزود که این اداره برنامه‌ها و پالیسی‌های مبارزه با آلودگی هوا را در سطح کشور ساخته است، ولی دولت هیچ تمایلی برای تمویل این برنامه‌ها ندارد.
شماری از شرکت کنندگان این نشست نیز گفتند که در حال حاضر خاک و هوای شهر کابل به شدت آلوده است و این مسئله مشکلات زیادی را برای مردم به بار آورده است.
رسانه‌ها از لحاظ آگاهی‌دهی در مورد اهمیت محیط زیست نقش مهم دارند
این نشست از سوی انجمن اجتماعی خبرنگاران شمال افغانستان با همکاری مؤسسه همکاری افغان-آلمان برگزار شده بود و شرکت کنندگان آن، نقش رسانه‌ها را از لحاظ آگاهی‌دهی در مورد اهمیت محیط زیست برای شهروندان کشور مهم خواندند.
رییس برنامه‌ریزی اداره حفاظت از محیط زیست کشور گفت، رسانه‌ها از لحاظ آگاهی‌دهی در مورد اهمیت محیط زیست، چالش‌های محیط زیستی و مزیت‌هايی که افغانستان نسبت به سایر کشورها دارد، نقش برجسته دارند.
فرهاد ایمل، کارشناس انرژی پاک مؤسسه همکاری آلمان گفت که باید استفاده از انرژی پاک مانند انرژی آفتابی و برق آبی در جهت مبارزه با آلودگی هوا در میان مردم ترویج شود که نیاز به هزینه زیاد نیز ندارد.
آقای ایمل، آلودگی محیط زیست را خطری برای تمامی زنده جان‌ها به ویژه انسان‌ها یاد کرده و تاکید دارد که باید تبلیغات وسیعی برای آگاهی‌دهی عامه در زمینه از سوی دولت به همکاری رسانه‌ها راه اندازی شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *