محمود صیقل: خواهان پایان فوری تاخت‌وتازهای منظم در طول خط دیورند می‌باشیم

اطلاعات روز: محمود صیقل، نماينده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفته است ما از صدای عقلانی در حال رشد در پاکستان که خواهان تغییر پالیسی در جهت درست می‌باشد، استقبال نموده و خواهان پایان فوری تاخت و تازهای منظم در طول خط دیورند می‌باشیم.
آقای صیقل افزوده است که این حرکت‌ها قطعاً برای افغانستان قابل تحمل نیست و در طی سه ماه گذشته، ما حد اقل 56 مورد از نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی از آن‌طرف خط دیورند را مستند کرده‌ایم که فقره 4 ماده دوم منشور ملل متحد را نقض نموده و در تضاد با قطع‌نامه 2131 سازمان ملل متحد قرار دارد.
آقای صیقل گفته است که این موارد روابط افغانستان و پاکستان را وقتی با خطر مواجه می‌سازد که صلح با پاکستان برای صلح کردن با طالبان ضروری است.
هم‌چنان نماینده افغانستان در سازمان ملل در این نشست بار دیگر از طالبان خواست که به پروسه صلح بپیوندند. وی گفت: «ما یکبار دیگر از طالبان دعوت می‌کنیم که شامل پروسه صلح شده و خشونت را ترک بگویند. مطمئنم آن‌ها از جمله اولین کسانی خواهند بود که از مفاد صلح سهم می‌گیرند.»
آقای صیقل تاکید کرده که آن‌عده از عناصری که مسیر خشونت و ترور را انتخاب می‌کنند، با قدرت کامل نیروهای امنیتی افغان روبه‌رو خواهند شد و در برابر اعمال شان پاسخ‌گو خواهند بود هرچند از حمایت هر فردی برخوردار باشند.
با آن‌که مقام‌های افغان بارها جنگ افغانستان را رقابت کشورهای منطقه در این کشور خوانده‌اند، محمود صیقل، اما می‌گوید باید رقابت‌های منفی بین کشورها در سطح منطقه و جهان را کاهش و همکاری‌ها را افزایش دهیم. کشورها حق دارند که در مورد منافع شان نگران باشند ولی حق این را ندارند که منافع شان‌را از طریق روش‌های خشونت‌آمیز و جنگ‌های نیابتی در خاک دیگران دنبال نمایند.
وی گفته است با توجه به موقعیت حساس جیواستراتیژیک، تاریخ تشنج و گرفتاری فعلی با افراطیت خشونت‌آمیز و تروریسم جهانی، مهم است که افغانستان به صفت یک سمبول همکاری‌های بین‌المللی باقی بماند و در این راستا به تلاش مشترک و موثر منطقه‌ای و جهانی ضرورت داریم.
نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا هر چه زودتر میثاق جامع در مورد تروریسم بین‌المللی نهایی گردد.