حکومت: نیروهای امنیتی حملات بهاری طالبان را با شکست مواجه می‌کنند

اطلاعات روز: گروه طالبان اعلام کرده است که عملیات بهاری را زیر نام «عمری» صبح روز سه‌شنبه در سراسر کشور آغاز کرده‌ است، اما معاون سخن‌گوی ریاست جمهوری در واکنش به اعلامیه‌ی طالبان می‌گوید که ابتکارعمل به‌دست نیروهای امنیتی افغانستان است.
سخن‌گوی وزارت داخله نیز می‌گوید که نیروهای امنیتی افغانستان حملات بهاری طالبان را با شکست مواجه می‌کنند.
شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخن‌گوی رییس‌جمهور به رسانه‌ها گفته است: «ابتکار عمل در میدان جنگ به‌دست نیروهای دولتی افغانستان است. عملیات «شفق» رسماً آغاز شده و ضربه‌ی سنگینی را به نیروهای طالبان وارد کرده است.»
او افزود که نامگذاری عملیات طالبان یک کار تازه نیست. سال‌ها است که این گروه به‌منظور ایجاد فضای رعب و وحشت دست به کشتار افراد غیر نظامی و بی‌گناه در افغانستان می‌زند.
صدیق صدیقی در نشست خبری روز سه‌شنبه خود گفت راه‌اندازی عملیات «عمری» طالبان تبلیغات و تلاش میان‌تهی از سوی دشمنان برای مغوش ساختن افکار عمومی است.
آقای صدیقی پیشتر در صفحه‌ی رسمی تویترش نوشته بود: «امارت به اصطلاح اسلامى طالبان یک امارت خیالی است. اعلام جنگ این گروه علیه مردم افغانستان تازگی ندارد.»
صدیقی در نشست خبری خود با تأکید بر توانایی نیروهای امنیتی گفت، طالبان با راه‌اندازی چنین تبلیغات و تلاش‌های میان‌تهی تلاش دارند تا شکست‌های پیهم سال گذشته‌ی خود را تحت پوشش قرارداده و اذهان عامه را مغشوش کنند.
گروه طالبان در اعلامیه‌ی خود نوشته است که عملیات «عمری» با ابتکار رهبری آنان، مسئولان کمیسیون نظامی و متخصصان امور جنگی، در طول ۳ ماه گذشته طرح شده‌ است.
سال گذشته نیز طالبان عملیات بهاری خود را «عزم» نامگذاری کرده بودند و در اعلامیه‌ی آن‌ها آمده بود که بیشتر «مراکز نظامی، مقام‌های دولتی و تجمعات نظامی را هدف قرار می‌دهیم.» این گروه در اعلامیه‌ی امسالش گفته که بیشترین تمرکز این عملیات به حملات تهاجمی، عملیات انتحاری و نفوذی است.
عملیات شفق
اعلام طالبان برای آماده‌گیری جنگ و پیشروی در فصل بهار در حالی‌ست که نیروهای امنیتی کشور از اول حمل عملیاتی را زیر نام «شفق» در شماری از ولایات آغاز کرده‌اند. وزارت داخله قبلاً گفته بود که این عملیات به‌گونه‌ی مشترک در همکاری و همآهنگی کامل با نیروهای اردوی ملی و امنیت ملی راه‌اندازی شده، با موفقیت به پیش می‌رود و تاکنون تلفات سنگینی بر دشمن وارد شده است.
هدف از عملیات شفق در سال ۱۳۹۵ حفظ مناطق، پاکسازی مناطق از وجود نیروهای مخالف، حمله به مناطق و پایگاه‌های محل استقرار مخالفان و اختلال در خطوط اکمالاتی و مواصلاتی این نیروها اعلام شده است.
آقای صدیقی عملیات «شفق» را بزرگترین عملیات در سال جاری در جهت سرکوب هراس‌افگنان و دشمنان مردم افغانستان خواند و گفت که هدف اصلی آن هدف قراردادن رهبران گروه‎های تروریستی طالبان بوده و این گروه تلفات سنگینی را در سال جاری متحمل خواهند شد.