ارگ: فهرست محکومان به اعدام نهایی شده است

اطلاعات روز: معاونین سخن‌گوی ریاست‌جمهوری می‌گویند که فهرست مجرمان محکوم به اعدام نهایی شده و در روزهای آینده روی میز ریاست‌جمهوری قرار خواهد گرفت.
دواخان مینه‌پال، یکی از معاونان سخن‌گوی رییس‌جمهور روز جمعه در تماس تلفونی با اطلاعات روز گفت که ارزیابی‌ها نهایی شده است. او افزود که ارزیابی «دقیق» صورت گرفته، فهرست آماده شده و در روزهای آینده به ریاست‌جمهوری می‌رسد.
مینه‌پال جزئیات بیشتر در مورد افراد شامل این فهرست ارائه نکرد.
شاه‌حسین مرتضوی، یکی دیگر از معاونان سخن‌گوی رییس‌جمهور روز پنج‌شنبه در نشست خبری گفت که روز جمعه این فهرست روی میز ریاست‌جمهوری قرار می‌گیرد.
اما آقای مرتضوی روز جمعه طی تماس تلفونی به اطلاعات روز گفت که فهرست نهایی شده و این که تعداد این محکومان به چه تعداد است و چه‌کسانی شامل این فهرست‌اند، هفته‌ی آینده با رسانه‌ها شریک خواهد شد.
پس از حمله‌ی اخیر تروریستی بر ریاست محافظت از رجال برجسته‌ی امنیت ملی در کابل که گروه حقانی مسئولیت آن را به عهده گرفت، شهروندان کشور خواهان اعدام زندانیان مرتبط با این گروه و افراد دیگر گروه‌های تروریستی شدند.
شماری از شهروندان نیز مشخصاً عکس‌های انس حقانی، یکی از افراد برجسته‌ی این شبکه را در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست کرده و خواهان اعدام او از سوی حکومت شدند.
مرتضوی در نشست خبری روز پنج‌شنبه گفت که رییس‌جمهور بر اساس تعهدی که داده است، حکم اعدام این افراد را تأیید خواهد کرد. او در مورد پرونده‌ی انس حقانی گفت که تاکنون تحقیقات درباره‌ی او به‌پایان نرسیده است.
این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که رییس‌جمهور غنی در نشست فوق‌العاده‌ی شورای ملی به‌نحوی از رهایی جنگجویان طالبان در گذشته انتقاد کرد و گفت که دوران عفو بی‌موجب به‌سر آمده است.
او گفت دولت متعهد است تا فیصله‌های محاکم و نظام عدلی- قضایی را به‌شمول حکم اعدام با جدیت اجرا کند.
واکنش گروه طالبان
گروه طالبان در واکنش به این تصمیم حکومت در اعلامیه‌یی هشدار داده است که در صورت تطبيق حکم اعدام زندانيان، طالبان آرام نخواهند نشست و قيمت آن‌را از نهادهاى عدلى و قضايى افغانستان خواهند گرفت .
در این اعلامیه که روز جمعه به نشر رسیده، آمده است: «اشخاص و نهادهاىی که خواستار تطبيق حکم اعدام زندانيان اين گروه هستند، طالبان در برابر آن‌ها نيز بى‌تفاوت نخواهد بود و به‌شکل کلى و جزيى شامل اهداف نظامى ما خواهند شد.»
این گروه همچنان هشدار داده در صورت تطبیق این حکم، افراد دولت و نیروهای خارجی که در قید این گروه است، با خطرات جدی مواجه خواهند بود و طبق شریعت اسلامی از سخت‌ترین شیوه برای مجازات آن‌ها کار خواهند گرفت.
گروه طالبان از سازمان‌هاى بين‌المللى حقوق بشر، رسانه‌هاى آزاد، سازمان جهانى صليب سرخ و نهادهاى بی‌طرف ديگر خواسته‌است تا در موضوع اعدام زندانيان با استفاده از نقش اثرگذارشان بى‌تفاوت نباشند.