Afghan National Army soldiers arrive to start an operation soon, outside of Kunduz city, north of Kabul, Afghanistan, Wednesday, Sept. 30, 2015. The U.S. military says it has conducted two more airstrikes overnight on Taliban positions around a northern Afghan city seized by the insurgents this week. (Najim Rahim via AP)

پنتاگون: رابطه‌ی القاعده و طالبان نزدیک‌تر شده است

واشنگتن پست/ توماس گیبونز نف ترجمه: معصومه عرفانی

سخن‌گوی مأموریت تحت رهبری ایالات متحده در افغانستان، روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت که نیروهای باقیمانده‌ی القاعده در این کشور، اکنون همکاری نزدیک‌تری با طالبان دارند. اگر این اظهارات حقیقت داشته باشد، همکاری‌های احیاشده میان این دو گروه، دفتر دیگری را در این روابط می‌گشاید که از سال 2001 تاکنون در جزر و مد بوده است.
به گفته‌ی جنرال ارتش ایالات متحده، چارلز کلیولند، القاعده «توانایی و مهارت» بسیار بیشتری نسبت به گذشته، برای 30000 نیروی این گروه شورشی قدرتمند فراهم می‌کند.
سال گذشته، ایمن‌الظواهری رهبر القاعده، حمایت خود را از رهبر جدید طالبان، ملا اختر محمد منصور اعلام کرد.
کلیولند گفت: «از آن زمان تاکنون این دو گروه تعاملات بیشتری دارند. ما می‌بینیم که آن‌ها بیشتر با هم کار می‌کنند».
دست‌یافتن منصور به قدرت، سروصداهای بسیاری به‌وجود آورد؛ چراکه این گروه شورشی پس از افشای این مسأله که مرگ رهبر طالبان، ملا عمر، برای بیش از دو سال پنهان مانده است، دچار تشنج شده بود.
کلیولند به‌طور مشخص اشاره نکرد که القاعده چه نوع مهارت و توانایی‌هایی را به طالبان منتقل می‌کنند؛ در گذشته، این گروه تروریستی بمب‌سازان و بمب‌گذاران انتحاری را برای متحدان خود فراهم می‌کرد. باتوجه به گفته‌های کلیولند، تقریبا 300 جنگجوی القاعده هنوز در افغانستان هستند که در سراسر تعدادی از ولایت‌ها مانند کنر، قندهار و غزنی پراکنده شده‌اند.
کلیولند گفت: «اگرچه این گروه به‌شکل قابل‌توجهی کاهش یافته بود، اما آن‌ها می‌توانند به‌سرعت خود را بازسازی کنند و هنوز هم می‌توانند به‌عنوان یک تهدید شناخته شوند».
القاعده در ماه‌هایی پیش از 11 سپتامبر، درحدود 3000 نیروی جنگجوی وفادار به رهبر خود، اسامه بن‌لادن، داشت. 15 سال پس از آن حملات تروریستی، ایالات متحده به‌شکل سازمان‌یافته این گروه و شاخه‌های جهانی مختلف آن را دنبال کرده، رهبران آن را با حملات هواپیماهای بدون سرنشین و عملیات‌های ویژه به قتل رسانده است.
هنوز، نزدیک به 10000 نیروی امریکایی در افغانستان حضور دارند و به نیروهای امنیتی افغانستان در میدان‌های جنگ، مشاوره و همکاری ارایه می‌کنند. در حالی‌که ایالات متحده در سال 2014 پایان رسمی مأموریت نظامی خود را اعلام کرد، نیروهای عملیات ویژه و امریکایی، در اغلب مأموریت‌ها علیه طالبان، با نیروهای افغانستان همراه هستند. علاوه بر نقش مشاوره‌ای ایالات متحده که باعنوان ماموریت پشتیبانی قاطع شناخته می شود، نیروهای این کشور همچنین کمپاین مبارزه با تروریسم را پیش می‌برند که به‌شکل خاص طرفداران و نیروهای القاعده و دولت اسلامی مستقر در نزدیکی ولایت ننگرهار در شرق افغانستان را دنبال می‌کنند.
به گفته‌ی کلیولند، تقریبا 1500 جنگجوی دولت اسلامی در افغانستان وجود دارد به باور او، این تعداد به‌دلیل حملات هوایی ایالات متحده کاهش یافته است. از ماه جنوری تاکنون، ایالات متحده تقریبا 120 حمله‌ی هوایی علیه اهداف تروریستی در افغانستان اجرا کرده است که اکثریت آن‌ها دولت اسلامی را هدف قرار داده است. براساس مقررات فعلی برای مداخله‌ی نیروهای امریکایی، هواپیمای ایالات متحده تنها در موقعیت‌هایی علیه طالبان حمله می‌کند که برای دفاع از نیروهای ایالات متحده یا نیروهای این کشور همراه با نیروهای افغانستان در زمان تهدید مستقیم از سوی طالبان استفاده شود.
جنرال جان‌اف کمپبل، فرمانده‌ی سابق نیروهای ایالات متحده در افغانستان، پیش از پایان خدمتش در اوایل سال جاری، پیشنهاد کرده بود که حملات هوایی تهاجمی علیه طالبان از سر گرفته شود. جایگزین او، جنرال جان دبلیو میک نیکلسون جونیور، در میان ارزیابی 90 روزه‌اش از وضعیت افغانستان قرار دارد و مشخص نیست که آیا او نیز پیشنهاد مشابهی را به رییس‌جمهور ارایه می‌کند یا خیر. انتظار می‌رود که او در ماه جاری گزارش خود را ارایه دهد.
طالبان در سال 2015 دست‌آوردهای قابل‌توجهی داشته‌اند. آن‌ها حتی موفق شدند برای مدتی شهر شمالی قندوز را تصرف کنند، پیش از آن‌که توسط نیروهای ایالات متحده و افغانستان با پشتیبانی حملات هوایی از شهر بیرون رانده شوند. این نخستین‌باری بود که طالبان پس از سال 2001 موفق شده بودند منطقه‌یی شهری را به کنترل خود درآورند.
طالبان بخش‌های زیادی از مناطق روستایی، شامل زادگاه خود در ولایت هلمند، را کنترل می‌کنند. براساس گفته‌های کلیولند، جنگ بر سر هلمند به‌خصوص در ماه گذشته آرام‌تر شده است، چراکه طالبان بر برداشت محصولات سالانه‌ی خود متمرکز شده‌اند. ارتش افغانستان تعدادی از روستاها را در ماه‌های اخیر از دست داده است و بودجه‌یی که طالبان از برداشت‌های اخیر خود به‌دست می‌آورند احتمالاً به آن‌ها اجازه خواهد داد که پیشروی بیشتری داشته باشند.
به گفته‌ی کلیولند: «ما باور داریم که این حمله‌ی بعدی بزرگ طالبان خواهد بود و در ولایت هلمند اتفاق خواهد افتاد».