رییس جمهور: طالبان با حمله بر خبرنگاران در پی پنهان سازی جرایم شان هستند

اطلاعات روز: رییس جمهور اشرف غنی حمله تروریستی بالای دو خبرنگار در ولایت هلمند را محکوم نموده و می‌گوید طالبان با حمله بر خبرنگاران تلاش می‌کنند تا جرایم شان را پنهان کنند.
دیوید گِلکی خبرنگار رادیو ملی امریکا (ان پی آر) و ذبیح الله تمنا مترجم افغان وی، روز یک‌شنبه، 16 جوزا، در مسیر لشکرگاه-ولسوالی مارجه ولایت هلمند با کمین طالبان برخورده و موتر آنان هدف اصابت یک موشک هلفایر قرار گرفت.
در اعلامیه مطبوعاتی که ارگ ریاست جمهوری منتشر کرده به نقل از رییس جمهوری آمده است که طالبان به صورت بزدلانه بدون تفکیک به افراد ملکی منجمله خبرنگاران حمله نموده و بدین طریق قساوت خویش را بیشتر از پیش به نمایش گذاشتند.
رییس جمهور گفته است: «ذبيح الله تمنا و ديويد كه مصروف خدمت مقدس خبر رسانى بودند، نيز قربانى اين جنايت شدند. نام آنان ماندگار تاريخ خدمت به آزادى معلومات است و آناني‌كه عامل اين جنايت اند، نفرين تاريخ خواهند ماند.»
رییس جمهور غنی افزوده است که حمله بر اهداف و افراد غیرنظامی در مخالفت کامل با ارزش‌های اسلامی، انسانی و افغانی و در مغایرت با قوانین بین‌المللی قرار دارد که به هیچ صورت قابل توجیه نیست.
آقای غنی تاکید می‌کند که دولت افغانستان به خاطر حاکمیت قانون، حفظ ارزش‌های دموکراتیک و اسلامی، در چوکات قانون اساسی تمام تلاش خود را به خرج خواهد داد و هیچ‌گاهی اجازه نخواهد آزادی بیان با این چنین حملات بزدلانه محدود گردد.
رییس جمهور غنی به نهادهای امنیتی دستور داده تا در تأمین امنیت خبرنگاران، رسانه‌ها و دست اندرکاران رسانه‌یی از هیچ تلاشی دریغ نورزند.
در همین حال جان کری، وزیر خارجه امریکا نیز گفته است که از مرگ این دو عکاس خبری غمگین است.
مایکل اورسکس، نائب رییس موسسه ان‌پی‌آر گفته است که دیود گیلکی از 11 سپتامبر به این سو مشغول پوشش جنگ و مناقشه در عراق و افغانستان بوده است.
آقای گیلکی اولین خبرنگار امریکایی است که در مناقشه افغانستان کشته می‌شود.