دار و ندار وزیران کابینه‌ی حکومت وحدت ملی -بخش چهارم

مقدمه:
اداره‌ی عالی نظارت بر تطبیق استراتژی مبارزه با فساد اداری به‌منظور تطبیق ماده‌ی 154 قانون اساسی و فقره‌ی 8 مصوبه‌ی شماره 15 مورخ 3/5/1394 ریاست‌جمهوری دارایی‌های منقول و غیرمنقول 35 تن از اعضای بلندپایه‌ی حکومت افغانستان را منتشر نموده است. این افراد شامل رییس‌جمهور، رییس اجراییه، سرور دانش معاون دوم رییس جمهور، احمد ضیا مسعود نماینده‌ی فوق‌العاده‌ی رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب، وزرای کابینه، رییس دادگاه عالی، رؤسای چند اداره‌ی مستقل و چندین عضو دادگاه عالی می‌باشند. در این میان معاون اول رییس‌جمهور جنرال دوستم و معاونان ریاست اجراییه تاکنون دارایی‌های‌شان را ثبت نکرده‌اند. این گزارش تنها به دارایی‌های وزیران کابینه‌ی حکومت وحدت ملی پرداخته است.
«فورمه‌ی ثبت دارایی» شامل: «1- شهرت مامور اشاعه‌کننده 2- تاریخچه‌ی کار 3- شهرت اعضای خانواده 4- دارایی‌های منقول 5- دارایی‌های غیرمنقول 6- فعالیت‌های خارج از وظیفه 7- تحایف 8- عایدات 9- مقروضیت 10- مصارف و 11- اقرار فردی که دارایی‌های خودش را ثبت می‌نماید» می‌باشد.

Nasrinنسرین اوریاخیل، وزیر کار، امور اجتماعی
اشاره: نسرین اوریاخیل متولد 1343 در پغمان ولایت کابل است. او در بخش طب-ترینر متخصص نسایی و ولادی- از دانشگاه طبی کابل لیسانس دارد. در فورمه‌ی ثبت دارایی‌هایش ماستر صحت‌عامه نوشته است. برای سه سال رییس شفاخانه‌ی رابعه بلخی و برای هشت سال دیگر ریاست شفاخانه‌ی ملالی را به عهده داشته است.
شماره‌ی ثبت دارایی‌ها: 5706
دارایی‌های منقول:
الف، اشیاء و زیورآلات: به ارزش 500 هزار افغانی طلا به اسم خودش.
ب، وسایط نقلیه: یک عراده کرولا به قیمت 8000 دالر که به‌نام محمد ولی ثبت است.
خانم اوریاخیل بخش پول نقد موجود در نزد اشاعه‌کننده، پول نقد موجود در بانک‌های داخل و خارج و مواشی را خالی گذاشته است.
دارایی‌های غیرمنقول:
الف، املاک شخصی: یک خانه به ارزش 800 هزار دالر در کابل، یک باب آپارتمان در بلاک‌های هوایی به ارزش 150 هزار دالر و یک قطعه زمین در جلال‌آباد به ارزش 15000 دالر.
ب، املاک موروثی و غیرموروثی: پنج جریب زمین به ارزش 100 هزار دالر در ولسوالی پغمان به‌نام زمان‌الدین که با دو نفر مشترک است.
فعالیت‌های خارج از وظیفه‌ی رسمی: صاحب یک معاینه‌خانه و کلینیک که برای آن یک اتاق به کرایه گرفته شده.
عایدات: 210 هزار افغانی از معاش رسمی، 700 دالر از ملکیت‌های غیرمنقول (خانه)، 15000 افغانی معاش محمد ولی و 60 هزار افغانی از درک عاید محمد ولی از فعالیت اقتصادی خارج از وظیفه‌ی رسمی.
مصارف:
الف، مصارف تعلیم و آموزش: سالانه 8000 دالر.
ب، مصارف امور معیشتی: 100 هزار افغانی ماهانه.
تحایف و مقروضیت در فورمه ذکر نگردیده است.

Rasaهمایون رسا، وزیر تجارت و صنایع
اشاره: همایون رسا متولد 10 فبروری 1967 در ولایت غزنی است. در بخش تکنالوژی معلوماتی ماستری دارد. از اکتوبر 2005 برای 22 ماه کارمند سازمان ملل، از جولای 2007 برای 18 ماه معاون ریاست دفتر مقام ریاست‌جمهوری، از جون 2009 برای 29 ماه کارمند بین‌المللی ملل متحد، از می 2012 برای 17 ماه مشاور وزیر و سپس معاون وزیر معارف و از اکتوبر 2013 برای 17 ماه معاون ریاست عمومی امنیت ملی بوده است.
شماره‌ی ثبت دارایی‌ها: 5773 مورج 11 اسد 1394
دارایی‌های منقول:
الف، پول نقد موجود و پول نقد در بانک‌های داخل و خارج: 100 هزار دالر پول نقد موجود، 200 هزار دالر، 5000 دالر و 3000 دالر دیگر در بانک‌های داخل و خارج دارد.
ب، اشیاء و زیورآلات: به ارزش 25 هزار دالر طلا به‌نام خانمش.
وسایط نقلیه و مواشی درج فورمه نشده است.
دارایی‌های غیرمنقول:
الف، املاک شخصی: یک دربند حویلی در قعله فتح‌الله به ارزش 230 هزار دالر و یک دربند حویلی در مزارشریف به ارزش 120 هزار دالر.
ب، املاک موروثی و غیرموروثی: مالک 35 درصد سهام یک حویلی و دُکان در دشت برچی (مشترک با برادرش) با قیمت تخمینی 150 هزار دالر.
عایدات: 166 هزار افغانی معاش.
مصارف: 1500 دالر مصارف ماهوار امور معیشتی.
فعالیت‌های خارج از وظیفه‌ی رسمی، تحایف و مقروضیت در فورمه ذکر نگردیده است.

3عبدالستار مراد، وزیر اقتصاد
اشاره: عبدالستار مراد متولد ولایت پروان است و سال تولدش معلوم نیست. او در بخش علوم اداره‌ی عامه ماستری دارد. برای هشت سال رییس غیر رسمی کمیته‌ی سیاسی حزب جمعیت اسلامی، برای چهار سال رییس غیر رسمی شرکت بهار کابل، برای دو و نیم سال والی ولایت پروان و برای هفت سال شارژدافر سفارت افغانستان در مالیزیا بوده است.
شماره‌ی ثبت دارایی‌ها: 5709
دارایی‌های منقول: 2000 دالر به نام احمد جواد. یک عراده موتر کروزین به‌نام احمد جواد و یک عراده موتر پیک‌آپ به‌نام احمد جاوید.
پول نقد در بانک‌های داخل و خارج، اشیاء و زیورآلات و مواشی در فورمه ذکر نگردیده است.
دارایی‌های غیرمنقول:
الف، املاک شخصی: بلاک تجارتی به قیمت 80 هزار دالر، 48 جریب زمین به ارزش 130 هزار دالر که «سند عرفی است که شماره ندارد» در پروان، یک باب منزل رهایشی به ارزش 150 هزار دالر، یک منزل رهایشی به ارزش 120 هزار دالر، شرکت ساختمانی بهار کابل و شرکت تجارتی که هردو قیمت و سرمایه‌ی آن معلوم نیست.
ب، املاک موروثی و غیرموروثی: یک دربند حویلی مشترک با شش برادر، یک باغ مشترک با شش برادر که هنوز ترکه نشده و سند عرفی می‌باشد؛ قیمت هیچ یک در فورمه ذکر نشده.
عایدات: آقای مراد در این بخش نوشته است: «از درک فعالیت‌های شرکت ساختمانی عواید دارم که مقدار آن تعیین شده نمی‌تواند و هرسال که بیلانس شرکت تهیه می‌شود مقدار عواید شرکت و مالیه‌یی که به حکومت می‌دهم معلوم می‌شود هیچ نوع معاش از این مدرک ندارم.» «از درک عواید شرکت تجارتی که در دوبی راجستر است عوایدی دارم که مقدار آن در اخیر هرسال بعد از ترتیب بیلانس آخر سال معلوم می‌شود.»
مقروضیت:
الف، قرضه‌ها یا وام‌های گرفته شده: نگرفته.
ب، قرضه‌هایی که به دیگران داده شده: یک میلیون و 700 هزار دالر به یک شرکت امریکایی داده که علت قرضه «ساختمانی در پروژه‌ی برق حرارتی پل‌چرخی» ذکر شده است.
مصارف:
الف، مصارف تعلیم و آموزش: سالانه 10 هزار دالر مصرف دانشگاه پسرش در استانبول ترکیه.
ب، مصارف امور معیشتی ماهوار: 250 هزار افغانی که از ملاک معاش وزارت و عواید مارکیت تمویل می‌شود.
فعالیت‌های خارجی از وظیفه‌ی رسمی و تحایف ندارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *