جنبش روشنایی: مذاکرات با حکومت به نتیجه نرسید، دوم اسد آغاز تظاهرات نامحدود خواهد بود

اطلاعات روز: شورای عالی مردمی جنبش روشنایی می‌گوید که طی دو روز گذشته مذاکرات‌شان با حکومت روی خط برق 500 کیلوولت به نتیجه نرسیده است و از فردا (شنبه، دوم اسد) در کابل، دست به تظاهرات نامحدود خواهد زد.
شورای عالی مردمی، امروز طی کنفرانس خبری در مصلی شهید مزاری در کابل اعلام کرد که در دو روز گذشته حکومت وحدت ملی هیأتی بلندپایه‌ی را به این آدرس فرستاد و طرحی مکتوبی را نیز پیشنهاد کرد، اما شورای عالی مردمی طرح حکومت را «ناقص» یافته و از این آدرس طرحی مکتوبی را برای آغاز مذاکرات بر سر مسأله لین برق 500 کیلوولت به حکومت فرستاد و توافق شد که تا ساعت هشت امروز حکومت موضع خود را در قبال این طرح مشخص کند.
داوود ناجی، یکی از اعضای شورای عالی مردمی که اعلامیه‌ی شماره 23 جنبش روشنایی را در کنفرانس خبری خواند، گفت حکومت بر موضع «غیرعادلانه» قبلی خویش باب آغاز مذاکرات را بست و اکنون شورای عالی مردمی از مردم کابل و دیگر ولایات کشور می‌خواهد که به مبارزات مدنی خود ادامه دهند.
در اعلامیه همچنان آمده است: «شورای عالی مردمی در روزهای گذشته، دیدارهایی را با نهادهای بین‌المللی، نمایندگان سیاسی کشورهای حامی دولت افغانستان و چهره‌های تأثیرگذار سیاسی افغانستان انجام داد و بر اساس درخواست این آدرس‌های سیاسی، گفت‌وگوهایی را برای آغاز مذاکرات، انجام داد اما با کمال تأسف حکومت وحدت ملی با رویکرد لجوجانه بر موضع غیرعادلانه‌ی قبلی خویش، باب آغاز این گفت‌وگو ها را بست.»
در این اعلامیه از مردم کابل خواسته شده که «فردا دوم اسد با حضور در خیابان‌های پایتخت بر عهد خویش برای تحقق مطالبات برحق جنبش روشنایی به خیابان حضور یابند و با خلق یک حماسه‌ی مدنی بی‌مانند پایان تبعیض سیستماتیک را اعلام کنند.»
شورای عالی مردمی قبلاً مسیرهای ده گانه را برای تظاهرات دوم اسد اعلام کرده بود.
همچنان، داوود ناجی گفت تأمین امنیت تظاهرات روز دوم اسد به عهده‌ی حکومت و مشخصاً پولیس ملی است و شورای عالی مردمی جنبش روشنایی از حکومت می‌خواهد که برای تأمین امنیت و حفظ نظم عمومی، فردا دوم اسد را رخصتی عمومی اعلام کند.
جنبش روشنایی پیش از این نیز در اعتراض به فیصله‌ی کابینه حکومت وحدت ملی مبنی بر تغییر مسیر لین برق 500 کیلوولت از بامیان به سالنگ که می‌گوید خلاف ماستر پلان 20 ساله برق افغانستان است اعتراضاتی مدنی را در داخل و خارج از کشور به راه‌انداخته بود.
این جنبش در 27 ماه ثور تظاهرات صدها هزار نفری را در کابل به راه انداخت. پس از این اعتراض حکومت وحدت ملی کمیسیونی را ایجاد کرد تا تمام اسناد مربوط پروژه لین برق 500 کیلوولت و هردو مسیر آن را به بررسی بگیرند. کمیسیون پس از10 روز فیصله کرد که این لین برق لین برق 500 کیلوولت از مسیر سالنگ بگذرد. اما جنبش روشنایی فیصله (11 ثور) کابینه و فیصله کمیسیون را خلاف ماستر پلان برق افغانستان دانسته و آن را«تبعیض‌آمیز، خلاف انکشاف متوازن و ظالمانه» خواند.
همزمان هزاران تن در ولایت بامیان امروز برای چهارمین بار، در اعتراض به تغییر مسیر لین برق 500 کیلوولت از بامیان-میدان وردک به سالنگ، دست به اعتراض زدند و به حکومت هشدار دادند در صورت عدم لغو فیصله کابینه به مبارزات‌شان ادامه داده و حتا دست به تحصن خواهند زد.
همچنان صدها تن از مهاجران افغانستان در بریتانیا در مقابل پارلمان این کشور در اعتراض به تغییر مسیر این لین برق، تحصن کردند. آنان ضمن اعلام حمایت از جنبش روشنایی خواستار لغو فیصله کابینه حکومت وحدت ملی شدند.