شبگرد ِ مبتلا

شاید منصفانه نباشد که از رییس‌جمهور انتظار داشته باشیم تمام ِ توجه خود را بر جنگ متمرکز کند. طبیعی است که حتا در جوامع باثبات هم مسایل و مشکلات فراوانی هستند که یک رییس‌‌جمهور با کفایت نباید ازشان غافل بماند. با وجود این، آن‌چه در رفتار رییس‌جمهور کشورمان، آقای اشرف غنی، می‌بینیم با هیچ منطقی جور نمی‌آید. همه‌ی مردم افغانستان می‌دانند که این روزها در چند ولایت افغانستان جنگ ویرانگری جاری است (بگذریم از این‌که کل کشور به درجاتی در آتش ناامنی و بحران می‌سوزد). این را نیز می‌دانیم که این روزها ولایت کندز و مرکز آن مورد حمله‌ی شدید طالبان قرار دارد. هر روز شهروندان کندزی کشته و مجروح می‌شوند، خانه و دارایی خود را از دست می‌دهند و با بدترین مظالم گروه طالبان رو‌به‌رویند. رییس‌جمهور مملکت این‌ها را می‌داند و قاعدتا باید اطلاعات بهتری در این مورد داشته باشد. این یک سوی ماجرا. سوی ِ دیگر ماجرا این است که والی کندز، که انتصاب‌اش به آن مقام مستقیما به دست رییس‌جمهور صورت گرفته، به رسانه‌ها می‌گوید که قتل و غارت و ستمی که در کندز بر شهروندان می‌رود، مشیت خداوند است (و بنابراین باید قبول‌اش کنیم).
حال، در رسانه‌ها می‌بینیم و می‌خوانیم که رییس‌جمهور دیروقت ِ شبی به شفاخانه‌های کابل سر زده تا شخصا وضعیت را بررسی کند. گفته می‌شود رییس‌جمهور چند تن از مقامات فلان شفاخانه را از کار بر کنار کرده، چون به وظایف خود درست عمل نمی‌کرده‌اند. سوال‌هایی که باید از رییس‌جمهور پرسید این‌هایند: آیا آن والی‌یی که به طالبان کمک می‌کند وارد شهر شوند و شهروندان کندز را از دم تیغ و گلوله بگذرانند و خانه‌های‌شان را به آتش بکشند، وظیفه‌ی خود را درست انجام می‌دهد؟ آیا والی‌یی که کشتار شهروندان به دست جنایت کاران طالب را حکم ِ خداوند می‌داند و آن را در تلویزیون‌ها اعلام می‌کند، به درستی به وظیفه‌ی خود عمل می‌کند؟ آیا رییس‌جمهوری که هر شب حکم برکناری چند مدیر ملکی پایین‌رتبه را صادر می‌کند، نیازی می‌بیند که یکی از مدیران بلندپایه‌ی منصوب خود را- که والی کندز است و در کشتار مردم با طالبان همکاری می‌کند- را نیز برکنار کند؟ آیا رییس‌جمهور با آن والی موافق است که کشتار مردم بی‌گناه به دست طالبان مشیت خداوندی است؟
حقیقت آن است که رییس‌جمهور ما به جای شبگردی‌های بی‌حاصل خود باید به کشتارهایی توجه کند که در روز روشن پیش چشم‌اش رخ می‌دهند و به جای برکنار کردن چند مدیر بی‌اهمیت در فلان شفاخانه گریبان آن والی‌یی را بگیرد که منصوب خود اوست و آشکارا با طالبان همکاری می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *