رییس‌جمهور: بخش عمده‌ی مشکلات دو سال گذشته در قندوز و هلمند، معلول سپردن مناصب به اشخاص نالایق بوده است

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی می‌گوید بخش عمده‌ی مشکلاتی که در دو سال گذشته در قندوز، هلمند، ارزگان و سایر نواحی کشور اتفاق افتاده است، ناتوانی سربازان و افسران در مقابله با دشمن نبوده بلکه سپردن وظایف مهم به کسانی بوده است که از شایستگی مسلکی برخوردار نبوده‌اند.
آقای غنی در پیام ویدئویی که شام روز یک‌شنبه از تلویزیون ملی به نشر رسید، گفت این افراد با ملاحظات غیرمسلکی در مناصب‌شان گماشته شده بودند.
او گفت: «فشار آوردن بر مسئولین برای تعیین افراد نالایق در مناصب نظامی، از علل عمده تلفات نظامی و ملکی بوده است. تداوم این وضعیت به هیچ صورت قابل تحمل نیست و کسانی که در برابر اصلاحات مقاومت کنند و یا در فساد و مافیاگری نقش داشته باشند، با آنان برخورد قاطع خواهد شد.»
آقای غنی همچنان در این پیام گفت که از این پس باید ترفیعات افسران ارتش و پولیس براساس دستاورد محسوس مسلکی صورت بگیرد. اصلاحات در بدنه‌ی نظام به‌جایی نمی‌رسد مگر این‌که در ارگان‌های مهم اصلاحات صورت نگیرد.
رییس‌جمهور بر ملی و مسلکی ماندن نهادهای دولتی تأکید کرده گفت: «توقع من از قشر سیاسی کشور این است که به‌خاطر این وطن و شرایط سرنوشت ساز آن، در روند اصلاحات همکار شوند و نگذارند که با اولویت دادن به منافع جناحی و گروهی این فرصت مهم تاریخی از دست این ملت برود و نیز همکاری کنند که دخالت‌های سیاسی در امور نهادهای دفاعی و امنیتی، خصوصاً پولیس ملی، کاملاً متوقف گردد تا این نهادها از هر رنگ و بوی سیاسی، سمتی، حزبی و قومی پاک مانده و از هر نظر نهادهای کاملاً ملی و مسلکی باقی بمانند.»
آقای غنی که در مورد انکشافات اخیر امنیتی، اقتصادی و سیاسی کشور صحبت می‌کرد، با اشاره به موجودیت فساد در کشور گفت از دشوارترین عرصه‌هایی که به اندازه جنگ با تروریسم در کشور پرهزینه و پردرد سر است، مبارزه با فساد و قانون‌گریزی است. او گفت طالبان و داعشیان تنها دشمان مردم افغانستان نیستند بلکه عناصر مفسد، چه به شکل افراد و چه به شکل شبکه‌هایی از فساد و قانون شکنی، دشمنان دیگری هستند که سرنوشت کشور را به تهدید گرفته‌اند.
آقای غنی درحالی این گفته‌ها را مطرح می‌سازد که نزدیک به یک هفته است جنگ در قندوز به شدت جریان دارد و هزاران خانواده شهر قندوز را ترک کرده‌اند.
پیشتر والی قندوز در مورد جنگ قندوز گفته بود که چهل سال می‌شود که در افغانستان جنگ است و مردم عادت کرده‌اند. او گفته بود نگران نباشید هرکسی که کشته می‌شود به دستور خداوند کشته می‌شود و اگر خداوند بخواهد در صندوق آهنی هم که باشید، کشته می‌شوید.
رییس جمهور غنی اما می‌گوید: «هیچ مسئول دولتی حق ندارد با پیش کشیدن قضا و قدر و تفسیر غلط از یک موضوع عقیدتی، از خود سلب مسئولیت کرده و برای کم کاری خود توجیهی درست کند.»
همچنان در روزهای اخیر ولایت‌های هلمند، ارزگان فراه و بغلان شاهد درگیری‌های شدید بوده است. روز گذشته طالبان تا چند کیلومتری شهر فراه رسیدند. در هملند نیز طالبان در اطراف شهر مصروف نبرد با نیروهای امنیتی‌ اند.