«سرگذشت و چشم‌دیدها» در کابل رونمایی شد

اطلاعات روز: «سرگذشت و چشم‌دیدها» اثر مرحوم محمد اسماعیل اکبر که به تازگی در کابل چاپ و نشر شده است، روز پنج‌شنبه رونمایی شد.
«سرگذشت و چشم‌دیدها» زندگی‌نامه‌ی خود نوشت اسماعیل اکبر است که در آن به شرح جریانات سیاسی و فرهنگی پنجاه سال و نقش خودش در این حوادث، پرداخته است.
جواد سلطانی، استاد دانشگاه در محفل رونمایی «سرگذشت و چشم‌دیدها» گفت که نوشته‌های استاد اکبر به دلیل این‌که تجربه‌ی زیسته‌ی یک فعال فرهنگی و سیاسی را در طی بیش از نیم قرن بازتاب می‌دهد، برای جریان عمومی تاریخ‌نویسی کشور و برای تأمل در وضعیت نیم قرن اخیر کشور یک سند ارشمند، مفید و قابل توجه است.
آقای سلطانی گفت «کتاب سرگذشت و چشم‌دیدها» به‌‌صورت مشخص به دلیل تمرکز به موضوعات خاص و جزئیاتی که کمتر به آن توجه می‌شود، یک سند ارشمندی است که شرح وقایع را با جزئیات تمام پیگیری می‌کند.
او همچنین گفت که سرگذشت استاد اکبر به‌عنوان یک تجربه‌ی زیسته سرگذشت یک فرد نیست، روایت یک دوران است، حکایت دغدغه و تردیدهای یک نسل است، بیان بسیار روشنی از بیم‌های یک نسل است که در یک زمانه‌ی خاص و در یک موقعیت خاص قرار گرفته بودند و می‌کوشیدند در کسوت کارگزاران و کنش‌گران اجتماعی زمانه و روزگار خود را تغییر داده و برای خود و برای نسل‌های بعد از خود جامعه‌یی را بسازند که در آن انسان‌های این سرزمین بتوانند در کنار هم انسانی و به‌صورت مسالمت‌آمیز زندگی کنند.
شهرزاد اکبر، فرزند مرحوم اسماعیل اکبر نیز گفت کتاب زوایای زیادی دارد اما دو زاویه‌ی این کتاب جالب است: یکی این‌که کتاب به‌صورت نظام‌مند به موضوع رسانه‌ها در پنجاه سال اخیر می‌پردازد و دیگر این‌که در جای جای این کتاب به رسم و رسوم محلی اشاره شده است؛ رسم و رسومی که کم کم از بین ما رخت می‌بندد. از نظر شهرزاد اکبر این کتاب از نگاه مردم شناسی کتاب قابل توجه است.
محمد انور وفا سمندر، نویسنده و پژوهشگر و رضا محمدی شاعر و نویسنده از دیگر سخنرانان این محفل بودند که هریک در مورد شخصیت مرحوم استاد اکبر صحبت کرده و خاطرات شان را بیان کردند.
«سرگذشت و چشم‌دیدها» در هزار نسخه و توسط انتشارات امیری چاپ شده و غلام‌رضا ابراهیمی این کتاب را ویرایش کرده است.
محمد اسماعیل اکبر در سال 1330 در قریه‌ی حیدرآباد ولسوالی آقچه در جوزجان به دنیا آمد و در هشتم قوس سال 1394 خورشیدی درگذشت. او عمر خود را در مبارزه برای عدالت اجتماعی و اصلاحات در افغانستان گذراند و در همین راه به زندان رفت.
او مدیر مسئول جریده‌ی صلح، جریده‌ی وطن، جریده‌ی ندای اسلام، از مسئولین جریده‌ی صدای امروز و مدیرمسئول هفته‌نامه‌ی طلوع افغانستان بود. او بیشتر از ده‌ها مقاله و رساله در مورد تاریخ، فرهنگ، اجتماع، سیاست و رسانه در افغانستان نوشت. کتاب‌های «فصل آخر» و «راه آینده» از دیگر آثار اوست.
در این محفل شمار زیادی از مقامات دولتی، استادان دانشگاه، روزنامه‌نگاران و فرهنگیان، خانواده‌ی محمد اسماعیل اکبر و دانشجویان حضور یافته بودند.