سخیداد هاتف

عیب به فرقت بخورد!

آیا درست است که ولادیمیر پوتین سفیر افغانستان را به حضور پذیرفته و با دست کثیف خود روی او را با یک سیلی آبدار بوسیده است؟ آیا راست است که رییس لجستیک وزارت صحت عامه با هفتاد میلیون دالر نقد در میدان هوایی بانکوک بازداشت شده است؟ آیا حقیقت دارد که رییس مجمع مدنی «پی تی او جی کیو آر اسی اچ ام وای» چهار شوهر شرعی دارد؟ آیا…
شاید بگویید ما این چیزها را نشنیده‌ایم. درست است. ولی آیا گوش‌های‌تان را برای شنیدن این حقایق تکان‌دهنده آماده کرده‌اید؟ آیا اگر روزی با این خبرهای حقیقت‌آلود روبه‌رو شوید، طاقت شنیدن‌شان را را دارید؟ می‌گویید چرا این سوال‌ها را می‌پرسی؟ چه خبر شده؟ هیچ! من دیروز در جایی می‌خواندم که دین مبین اسلام دین آزادی و حقیقت و عزت است. گفتم یک کمی تحقیق کنم و ببینیم که این دین که تازه اسمش را می‌شنویم کدام دین است. آدمی جز آزادی و حقیقت چه می‌خواهد و جز عزت در پی چیست؟ از دیروز تا حالا خیلی تحقیق کردم و واقعا به این نتیجه رسیدم که هر انسانی که بخواهد از شر بنده گی‌های دنیوی رها شود، به عمق معنای زنده‌گی برسد و حیات ِ همراه با عزت و سربلندی داشته باشد، باید به دین اسلام بگرود. اما چنان‌که لقمان به فرزند خود گفته بود «ای پسر، یک چیز که خوشت آمد، در چارسویش زیاد کنجکاوی نکن»، آدم وقتی از نتیجه‌ی گوگل‌سرچ خود خشنود می‌شود، باید به همان اکتفا کند و لذتش راببرد. یک دفعه که شروع کردی به جست‌وجوی غیرلازم و سر هر چیزی که در صفحه ظاهر شد کلیک کردی، دیگر معلوم نیست آخر سر و کارت با چه چیزها می‌افتد. ای بسا که مزه‌ی دهانت خراب شود و خانه‌ی عیش بر سرت آوار گردد. می‌گویید چه خبر است؟ می‌گویم:
من در جریان پریدن از این شاخ گوگل به آن شاخ گوگل به مفهوم زیبای «مباهته» برخوردم. در فقه مبین اسلامی چیزی به همین نام هست. مباهته یعنی جواز تهمت زدن به دیگران. البته نه این‌که به هرکس‌وناکس تهمت بزنی. گاه‌گاهی حق داری در مقام یک مومن باحیا و شریف یک مشت آدم بددیانت را که فکر می‌کنی از سگ هم پست‌تراند مقداری تهمت بزنی و روزشان را سیاه کنی. مجبوری. گناهت نیست. اگر این یک مشت انسان بداخلاق ذره‌یی شرف می‌داشتند، شما کی مجبور می‌شدید که در حق‌شان مباهته کنید؟ حتما خیلی پست‌اند. حالا شاید بپرسید خوب مشکل تو با مباهته چیست؟ هیچ! فقط چون خودم آدم پستی هستم، حالا متوجه شده‌ام که مومنان عزیز کشور ما ممکن است روزی مرا هم آماج مباهته قرار بدهند. ولی از سویی دیگر، خوش‌حال هم هستم که مسلمانم. چون خودم نیز از این حق انسانی درخشان برخوردار هستم. ا جان آ!

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *