کمیسیون انتخابات: ارزیابی مراکز رأی‌دهی به‌زودی شروع می‌شود

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل انتخابات می‎گوید که قرار است به‌زودی یکی از تعهدات مهم برای اصلاحات انتخاباتی انجام شود و آن آغاز ارزیابی مراکز رای‌دهی و تعیین مجدد این مراکز در روزهای آینده است.
در خبرنامه‌یی که دیروز (سه‎شنبه، 19 ثور) از سوی کمیسیون مستقل انتخابات منتشر شده، آمده است که رهبری کمیسیون بعد از مطالعات تخنیکی، طرح ارزیابی مراکز رای‌دهی، طرزالعمل و پلان عملیاتی آن را تصویب و فهرست مصارف را برای تأمین بودجه به حکومت سپرده است.
خبرنامه افزوده: «پس از حصول اطمینان از تأمین بودجه‌ی ارزیابی مراکز، اکنون کمیسیون مصمم است پروسه‌ی ارزیابی مراکز رای‌‌دهی را به‌زودی آغاز نماید.»
کمیسیون مستقل انتخابات می‎گوید که هدف از ارزیابی مراکز رای‌دهی، «ایجاد توازن، فراهم‌آوری زمینه‌ی دسترسی عموم مردم به مراکز رای‌دهی، و جابه‌جایی این مراکز در ساختمان‌های مکاتب و سایر تأسیسات دولتی» می‌باشد.
در خبرنامه آمده که عملیات ارزیابی مراکز رای‌دهی شامل مواردی چون؛ تدویر جلسات هماهنگی با مسئولان نهادهای مربوطه و امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری، هماهنگی با سکتورهای امنیتی، استخدام کارمندان، ارتقای ظرفیت‌ها، چگونگی آگاهی‌دهی عامه، تهیه‌ی مواد آگاهی عامه، انتقال مواد، اجرای عملیات در ساحات می‎باشد.
همچنان کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که تعیین حوزه‌های انتخاباتی، طرح تحلیلی استفاده از تکنالوژی جدید در پروسه‌ی انتخابات، مصارف و امنیت انتخابات از جمله تعهدات اساسی برای اصلاحات انتخاباتی محسوب می‌شود که کمیسیون طرح‌های خود را در این موارد نیز به مراجع ذیربط فرستاده است.
از سوی دیگر کمیسیون می‌گوید که که پس از ارزیابی مراکز رای‌دهی، گام بعدی برای انجام اصلاحات انتخاباتی، تهیه‌ی فهرست رای‌دهندگان است که کمیسیون این برنامه را نیز به‌زودی آغاز خواهد کرد.
در خبرنامه آمده: «رهبری کمیسیون مستقل انتخابات بار دیگر تعهد خویش را با ملت شریف افغانستان مبنی بر تطبیق اصلاحات انتخاباتی، برای برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه تجدید می‌نماید.»
کمیسیون مستقل انتخابات اجرایی شدن این موارد را مستلزم همکاری و اشتراک فعال ادارات و مراجع ذیربط براساس ایفای نقش و تعهدات زنجیره‌یی دانسته است.
اصلاحات انتخاباتی و برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها از تعهدات اصلی حکومت وحدت ملی است، اما در برگزاری انتخابات در سال جاری و چگونگی برگزاری آن شک و تردیدهایی وجود دارد.