سازمان ملل: جنرال رازق زندانیان را شکنجه می‎کند

اطلاعات روز: کمیته‌ی ضدشکنجه‌ی سازمان ملل متحد با نشر گزارشی جنرال رازق، فرمانده پولیس قندهار را متهم به شکنجه‌ی زندانیان کرده و خواستار محاکمه‌ی او شده است.
در گزارش این کمیته آمده است که جنرال رازق به‌صورت مستقیم در شکنجه‌ی زندانیان دست دارد.
در این گزارش آمده که رازق زندان‌های شخصی دارد که انواع شکنجه از جمله شوک برقی، عقیم کردن، وارد کردن آب به زور به معده‌ی زندانی در این زندان‌ها معمول است. گزارش افزوده که جنرال رازق در مواردی مخالفانش را از بین می‌برد.
در گزارش کمیته‌ی ضدشکنجه‌ی سازمان ملل متحد آمده که این کمیته در مورد شماری از اتهامات «معتبر» نگران است که بالای جنرال رازق وارد شده. این کمیته می‌گوید اگر «او شخصاً این جرایم را مرتکب نشده باشد به‌طور وسیع در جرایم شریک دانسته می‌شود که در آن قتل بدون محاکمه و تخلفات دیگری حقوق بشری چون داشتن زندان‌های شخصی شامل است.»
آدم‌ربایی، ناپدید شدن اجباری، دستگیری‌های گروهی و سلیقه‌یی و کشتار بدون فرمان قضایی در جریان ماموریت‌های نظامی اتهام‌های دیگری است که متوجه جنرال رازق است.
اما جنرال رازق، این فرمانده پولیس قدرتمند در جنوب کشور با رد این گزارش گفته: «این گزارش حقیقت ندارد. این گزارش نادرست است. من آن را رد می‌کنم. این گزارش یک‌طرفه است. نمی‌دانم سازمان ملل بر اساس چه این گزارش را تهیه کرده. در افغانستان حکومت است. در هر دادگاهی حاضر به پاسخگویی هستم.»
آقای رازق به صدای امریکا نیز گفته است: «این گزارش از طرف کسانی داده شده که از وی خواهشات شخصی دارند و وقتی خواهشات‌شان برآورده نشود این نوع ادعاهای بی‌اساس را مطرح می‌کنند.»
با وجود این، فرمانده پولیس قندهار تأیید کرده که حدود 200 نفر که شامل افسران پولیس هم می‌شوند، به‌دلیل نقض حقوق بشر در قندهار زندانی شده‌اند.
حکومت افغانستان دخالت مستقیم جنرال رازق در شکنجه را رد کرده است.
نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخله به بی‌بی‌سی گفته است که تا حال دو بار هیأت‌هایی برای بررسی وضعیت زندان‌های قندهار به آن ولایت رفته‌اند، اما آن‌ها نشانه‌یی نیافتند که نشان بدهد در این زندان‌ها شکنجه صورت می‌گیرد.
با وجود این، آقای دانش افزوده که پس از انتشار گزارش کمیته‌ی ضدشکنجه‌ی سازمان ملل، بار دیگر ادعاهای مطرح‌شده در مورد شکنجه در زندان‌های قندهار بررسی خواهد شد.
از سوی دیگر در گزارش کمیته‌ی ضدشکنجه‌ی سازمان ملل آمده که باوجود تعهدات اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان، و وضع قوانین جدید از طرف حکومت، برخورد نادرست با اسیران جنگی و شکنجه از طرف نیروهای امنیتی افغان نسبت به هر وقت دیگر در گذشته افزایش یافته است.
این کمیته از افغانستان خواسته است که اتهامات وارده بر جنرال رازق را به‌صورت درست و بی‌طرفانه بررسی کند و تمامی افراد متهم را محاکمه کند.