باشندگان پکتیا به یاد قربانیان مسجد امام زمان شمع روشن کردند

اطلاعات روز: شماری از فعالان مدنی، علمای دینی، بزرگان و شهروندان ولایت پکتیا به منظور همدردی و هم‌دلی با قربانیان مسجد امام زمان شمع روشن کردند.
شهروندان پکتیا شب گذشته (5 سنبله) به یاد قربانیان مسجد امام زمان مراسم شمع‌افروزی برگزار کردند. اشتراک کننده‌های این مراسم گفته‌اند که هراس‌افگنان به دستور کشورهای خارجی بر کسانی حمله کردند که مشغول عبادت خدا بودند.
آنان با اشاره به این‌که هراس‌افگنان و استخبارات کشورهای بیرونی می‌خواهند با راه‌اندازی چنین حملاتی میان مردم افغانستان تفرقه ایجاد کنند، افزودند: «حمله بر عبادت‌گاه‌ها و مرکزهای مذهبی در هیچ دینی پذریرفتنی نیست.»
شرکت کننده‌ها در این مراسم، استخبارات کشورهای خارجی به ویژه کشورهای همسیایه را به سازماندهی چنین حمله‌های خونبار در کشور متهم می‌کنند.
تاج محمد منگل، عضو شورای ولایتی پکتیا گفته: « مردم لوی پکتیا، حمله‌ی که دو روز پیش بر یک مرکز دینی انجام شد را به شدید‌ترین الفاظ نکوهش می کنند و این گونه حمله‌ها که زیرنام داعش یا طالب انجام می‌دهند، از سوی استخبارات منطقه و دنیا صورت می‌گیرد.»
فرید احمد تسکین، فعال مدنی نیز اذعان کرده در جامعه‌ی که عقلانیت جایگاه نداشته باشد، بی‌گمان در آن‌جا افراطیت به میراث می‌ماند و اضافه کرده که آنان جنگ مذهبی را نکوهش می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که دشمنان افغانستان برای دست یافتن به اهداف‌شان خون افغانها را بریزانند.
سید نجیب الله، یکی دیگر از فعالان مدنی ولایت پکتیا گفته: «به دشمن مشترک افغان ها اجازه نمی دهیم که میان مردم
افغانستان تعصبات نژادی، قومی و مذهبی دامن بزنند و به هدف شان برسند.»
در حمله‌ی روز جمعه مهاجمان انتحاری بر مسجد امام زمان در کابل، بیش از 30 تن کشته و بیش از 80 تن دیگر زخمی شدند. داعش مسئولیت آن حمله را بر عهده گرفت