بیانيه‌ی هوگو لارِنس درباره‌ی رشد اقتصادی زنان/ به پیش‌رفت حقوق زنان عمیقاً می‌اندیشم

زنان افغانستان از تاریکی سیاه تبعیض سیستماتیک و محرومیت اعمال‌شده از سوی طالبان، راه طولانی را پیموده‌اند. از سال ۲۰۰۱ تاکنون، اطمینان از دسترسی زنان و دختران به فرصت‌های اقتصادی در صدر اولویت‌های ایالات متحده در افغانستان قرار داشته است. شخصاً به پیشرفت حقوق زنان در افغانستان به‌طور عمیق می‌اندیشم. چون من باور کامل دارم که سرمایه‌گذاری روی زنان و دختران، سرمایه‌گذاری روی آینده است. در ایالات متحده، افغانستان و سراسر جهان، مساعد ساختن فرصت‌ها برای سهم‌گیری زنان در اقتصاد باعث ایجاد شغل بیشتر و بهتر، تحرک رفاه و سرمایه، و تقویت صحت، تغذیه، و تعلیم خانواده‌های افغان می‌شود.
خوشبختانه زنان تاجر افغان با وجود موانع سر راه، از استعداد، استقامت و خلاقیت‌شان به‌خاطر دستیابی به پیروزی و کمک برای ایجاد یک آینده‌ی بهتر به فامیل‌ها و ملت‌شان استفاده می‌نمایند. تعداد روزافزونِ زنان افغان در شغل و پیشه‌های مختلف، از زراعت، تکنالوژی جدید و مطبوعات گرفته تا تولید، ساخت‌وساز و مراقبت‌های‌ صحی، سهم گرفته‌اند. در ۱۵ سال اخیر، افغانستان هزاران زن را در عرصه‌های تجاری آموزش داده است و زنان جوان نقش‌های‌ خود را در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی دوباره مشخص نمودند. هنوز هم سهم زنان در نیروی کار افغانستان کمتر از ۲۰ درصد است و نیاز است که گام‌های بیشتر دراین راستا برداشته شود. برخی از این موانع بزرگ را دسترسی به سرمایه، دسترسی به مربیان و شبکه‌های مجرب، دسترسی به آموزش‌های تخنیکی و آموزش در جریان کار تشکیل می‌دهد.
برنامه‌ی پروموت اداره‌ی انکشافی بین‌المللی ایالات متحده‌ی امریکا به بیش از ۴۰۰۰ زن برنامه‌های آموختن کار را فراهم نموده است، تا آن‌ها را در کسب تجربه‌ی لازم جهت رقابت در بازار کار کمک نماید. پرموت در جست‌وجوی شناسایی زنان واجد شرایط است که نیاز به کمک‌های مالی داشته باشند تا برای آن‌ها قرضه‌های سرمایه-گذاری تهیه نماید. این برنامه‌ی ۷۱ میلیون دالری چهار سال را در بر می‌گیرد که از جولای ۲۰۱۵ آغاز شده است، و هدف آن تامین نیروی لازم برای پیشرفت زنان افغان می‌باشد.
ایالات متحده از برنامه‌های متعدد تبادل مسلکی و فراهم‌آوری برنامه‌های آموزشی و ظرفیت‌سازی زنان پیشه‌ور نیز حمایت می‌کند. از سال ۲۰۰۲ به این‌سو، بیش از ۲۲۰ زن افغان در برنامه‌ی رهبری بازدیدکننده‌گان بین‌المللی ما، اشتراک نموده‌اند. این دادوستد و مبادله برای زنان، آموزش‌های اساسی رهبری را فراهم می‌کند و راه را برای دستیابی به موفقیت‌های جهانی می‌گشاید.
زنان افغان با حمایت افغان‌ها و همچنان دوستان شما در ایالات متحده و در سراسر جهان هر سال به پیشرفت‌های چشمگیری نایل می‌آیند. اما نیاز است که کار‌های بیشتری در این راستا انجام دهیم. ما در همکاری با دولت افغانستان، سازمان‌های غیر دولتی و شرکای بین‌المللی، به ادامه‌ی صعود پیشه‌وران زن و فراهم کردن ابتکارات آموزش به نسل آینده‌ی زن افغان متعهد هستیم. در این شکی نیست که کامیابی زنان افغان، کامیابی افغانستان است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *