نخست‌وزیر پاکستان اعترافش را در مورد انفجار در چهارراهی زنبق کابل پس گرفت

اطلاعات روز: شاهد خاقان عباسی، نخست‌وزیر پاکستان اظهاراتش در مورد ورود مهاجمان از پاکستان به افغانستان و انجام حمله‌ی انفجاری در چهارراهی زنبق در کابل را پس گرفت.
آقای عباسی روز دوشنبه در گفت‌وگو با روزنامه‌ی فایننشل تایمز چاپ پاکستان گفته بود که حمله‌کنندگان و تانکر مملو از مواد منفجره از خاک پاکستان وارد افغانستان شده بودند.
عباسی گفته بود اطلاعات او نشان می‌دهد که سه و یا چهار مهاجم انتحاری از مرز پاکستان با تانکر پر از مواد منفجره وارد افغانستان شده و پیش از آن‌که این تانکر را انفجار دهند، در یکی از سفارت‌خانه از این تانکر نگه‌داری شده است.
اکنون دفتر نخست‌وزیر پاکستان با نشر خبرنامه‌‌یی ضمن رد این اظهارات می‌‌گوید ادعای رسانه‌‌ها از قول شاهد عباسی در مورد این حمله نادرست است و رسانه‌‌ها باید در گزارش‌های‌‌شان پیش از پخش محتویات گفت‌وگو، آن را به‌دقت بازبینی کنند.

استقبال حکومت از اعتراف نخست‌وزیر پاکستان
ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان از «اعتراف» نخست‌وزیر پاکستان استقبال کرده اما گفته که آنچه مهم است اقدام عملی پاکستان در مقابله با تروریسم است.
شاه‌حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخن‌گوی ریاست‌جمهوری به بی‌بی‌سی گفته که بدون شک حمله‌یی همانند آنچه در چهارراه زنبق اتفاق افتاد، نمی‌تواند بدون هماهنگی و همکاری حلقاتی بزرگتر انجام شود. آقای مرتضوی افزوده این نوع حمله‌ها می‌تواند با خارج کشور رابطه داشته باشد.
به گفته‌ی مرتضوی، آنچه شاهد خاقان عباسی، «اعتراف به واقعیت تلخ» است که افغانستان بارها آن را مطرح کرده و کابل معتقد است که شمار زیادی از رهبران گروه‌های تروریستی در خاک پاکستان کشته شده‌اند.
او افزوده که پاکستان باید برخوردی جدی و همراه با مسئولیت‌پذیری داشته باشد، از تروریسم تعریف خوب و بد نداشته باشد و هر نوع مسامحه در برابر این پدیده می‌تواند منطقه و کشورهای منطقه را با خطر روبه‌رو کند.
به گفته‌ی او، کابل از این اعتراف نخست‌وزیر پاکستان خرسند است و انتظار کابل این است که برای جلوگیری از این نوع رویدادها باید پاکستان اقدام‌های عملی انجام دهد و اقدام عملی پاکستان برای کابل مهم است که نتایجی داشته باشد و به امنیت و ثبات افغانستان کمک‌ کند.
نخست‌وزیر پاکستان هم‌چنان در این گفت‌وگو، استراتژی جدید امریکا در قبال افغانستان را گیج‌کننده خوانده و گفته است جزئیات این استراتژی جدید مشخص نیست و خودش از طریق رسانه‌ها به کسب معلومات در مورد این استراتژی پرداخته است.
رییس‌جمهور امریکا ماه گذشته هنگام اعلام استراتژی جدید پاکستان را متهم به حمایت از گروه‌های تروریستی کرد.
ترمپ گفته بود: «پاکستان به سازمان‌هایی پناه داده که هر روز تلاش می‌کنند مردم ما را بکشند. ما به پاکستان میلیاردها دالر پرداخت کرده‌ایم ولی آن‌ها به تروریست‌هایی پناه داده‌اند که ما با آن‌ها می‌جنگیم.»
اظهارات ترمپ واکنش‌های تند مقام‌های پاکستان را در پی داشت و روابط این دو کشور که همکاری استراتژیک دارند تیره شد.
نخست‌وزیر پاکستان اکنون در این گفت‌وگو گفته شورشیان بیشتر اوقات از مرز افغانستان عبور کرده و به مردم پاکستان حمله می‌کنند. و افزوده که وقتی نیروهای افغان و امریکایی نمی‌توانند آن‌ها را نظارت کنند، از پاکستان کاری ساخته نیست.
انفجار یک تانکر تخلیه‌ی چاه فاضلاب مملو از مواد منفجره به‌تاریخ 10 جوزا در چارراهی زنبق کابل در مقابل سفارت آلمان بیش از 160 کشته و بیش از 500 زخمی برجا گذاشت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *