برشنا بیش از 50درصد برق مورد نیاز کابل را تأمین می‌کند

زهرا جویا
در حال‌حاضر پرچوی، قطع‌ووصل برق در شهر کابل بیش از هر زمان دیگری شهروندان را با مشکل مواجه کرده و روند کاری را در هر اداره و نهادی مختل کرده است. بسیاری از مناطق کابل، به‌دلیل این اتفاق، روزانه برای ساعت‌های متوالی برق ندارند.
وحیدالله توحیدی، سخن‌گوی این اداره می‌گوید که برای شهر کابل 450 میگاوات برق نیاز است اما در حال‌حاضر 260 میگاوات برق برای 550هزار خانواده توزیع می‌شود. این در حالی است که شمار نفوس پایتخت بر پایه‌ی حدس و گمان‌ها به 5 میلیون نفر می‌رسد. بخش زیادی از آن‌ها در نواحی شهر کابل زندگی می‌کنند.
مسئولان در شرکت برشنا می‌گویند که پرچوی برق کابل در حال‌حاضر به‌دلیل کمبود انرژی است که مهلت برق واردات تاجیکستان به افغانستان به پایان رسیده و این مشکل تا یک یا چند هفته‌ی دیگر حل خواهد شد.
کشور تاجیکستان سالانه به مدت 8 ماه در فصل بهار و تابستان به افغانستان برق می‌دهد و در چهار ماه زمستان برق این کشور قطع می‌شود.
وحیدالله توحیدی، سخن‌گوی شرکت برشنا در گفت‌وگو با روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که این نهاد 300 میگاوات برق تازه از کشور ازبکستان خریداری کرده و به کشور وارد می‌کند تا مشکل سکتگی در برق حل شود.
او افزود که قرارداد خریداری برق تاجیکستان به افغانستان از اول اکتوبر ماه میلادی ختم شده و دوباره در اول ماه جنوری واردات برق از آن کشور آغاز می‌شود.
هیاتی از کشورهای افغانستان و ازبکستان روی خریداری 300 میگاوات برق از ازبکستان کار می‌کند تا مشکل تقسیم‌بندی برق در شهر کابل تا ختم ۲۰۱۸ حل شود.
قرار است 300 میگاوات برق از ازبکستان به افغانستان آورده شود که به‌گفته‌ی مسئولان شرکت برشنا 40 میگاوات برق آن به شهر مزارشریف و 25 میگاوات آن به ولایت‌های پروان و بغلان توزیع ‌می‌شود.
توحیدی افزود که از 300 میگاوات برق ازبکستان 250 میگاوات برق آن به شهر کابل اختصاص داده خواهد شد.
شرکت برشنا از استفاده‌ی بی‌رویه‌ی شهروندان از برق در شهر کابل نیز شاکی است و می‌گوید مردم اگر با این نهاد همکاری نکرده و در مصرف برق توجه نکنند، برق‌رسانی بدون وقفه کار دشواری خواهد بود.
نپرداختن بل‌های صرفیه‌ی برق از سوی شماری از وزارت‌خانه‌ها و مقام‌های حکومتی یکی دیگر از مشکلات فراراه شرکت برشنا است.
توحیدی گفت که هم‌اکنون شماری از وزارت‌خانه‌ها، ادارات دولتی و مقام‌های حکومتی وکلای پارلمان از این اداره 10میلیارد افغانی از بابت صرفیه‌ی برق قرضدار هستند.
به‌گفته‌ی وی اگر این مقدار پول در اختیار شرکت برشنا می‌بود اکنون یک بخش بزرگ از مشکل برق در کشور حل می‌شد.
توحدی افزود: «در حال‌حاضر، ده میلیارد افغانی اگر داشته باشیم ما می‌توانیم برق بیشتری خریداری کنیم، ما می‌توانیم یکی از ولایات را به انرژی و شبکه‌ی جدید برق وصل کنیم و برق حرارتی تولید کنیم، ما می‌توانیم شبکه را توسعه بدهیم.»
این اداره یک کمیسیون مشترک با وزارت‌خانه‌ها و دادستانی ایجاد کرده و به ریاست‌جمهوری پیشنهاد کرده است که موضوع مقروضیت شرکت برشنا را با مقام‌ها و ادارات دولتی حل کند.
وی افزود، کسانی که قرض شرکت برشنا را پرداخت نکنند براساس فیصله‌ی این کمیسیون تا سه ماه دیگر ممنوع‌الخروج اعلام می‌شوند و کسانی که در اداره‌های دولتی کارمند هستند وظایف‌شان به‌تعلیق درآورده خواهد شد.
شرکت برشنا برای فصل زمستان در نظر دارد که 100 میگاوات برق تازه از کشور تاجیکستان خریداری کرده و در کنار آن از برق حرارتی نیز کار بگیرد.
توحیدی می‌گوید که این نهاد برای حل مشکل برق در کابل برنامه‌ی تولید برق آفتابی را روی دست دارد که قرار است در فصل زمستان از ساعت 6 شام تا 10 شب از برق حرارتی استفاده شود.
خواستیم از شرکت برشنا در مورد این‌که در کدام بخش‌های شهر کابل تاکنون مردم به برق 24ساعته دسترسی ندارند و این اداره برای افزون بر 4.5 میلیون باشنده‌ی پایتخت چه برنامه‌یی برای برق‌رسانی دارد، اما به‌رغم تماس‌های مکرری که با این نهاد برق‌رسانی داشتیم، پاسخی دریافت نکردیم.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *