هفت حمله‌ی خونین در پنج روز؛ 222 تن کشته شدند

زهرا جویا
در جریان 5 روز گذشته گروه‌های تروریستی هفت حمله‌ی انتحاری و تهاجمی خونین را در ولایت‌های کابل، غزنی، پکتیا، قندهار، غور و تخار انجام دادند که در نتیجه‌ی آن 222 فرد نظامی و غیرنظامی کشته و 234 تن دیگر زخمی شدند.
در هفته‌ی گذشته روز سه‌شنبه‌ (25میزان) گروه طالبان بر فرماندهی پولیس ولایت پکتیا حمله کرد که در نتیجه‌ی آن 42 سرباز پولیس کشته 110 سرباز و غیرنظامیان زخمی شدند.
جنرال مرادعلی مراد، معاون ارشد امنیتی وزارت داخله گفته بود که در حمله بر فرماندهی پولیس ولایت پکتیا، 42 تن از سربازان پولیس و غیر نظامیان کشته و 110 نفر دیگر زخمی شدند.
براساس اطلاعات مقام‌های محلی پکتیا، گروه طالبان در نخست یک موتر نوع «هاموی» مملو از مواد انفجاری را در مقابل ساختمان فرماندهی پولیس منفجر کردند و سپس 5 حمله‌کننده‌ی انتحاری وارد این ساختمان شدند.
در میان کشته‌شدگان این رویداد توریالی عبدیانی، فرمانده پولیس ولایت پکتیا نیز شامل بود.
آقای غنی برای همدردی با قربانیان این حادثه، دیروز (یکشنبه، 30 میزان) به ولایت پکتیا رفته است.
همزمان با این رویداد، طالبان سه‌شنبه‌شب ۲۵ میزان ساعت 2 شب به مقر ولسوالی اندر ولایت غزنی حمله کردند که در نتیجه‌ی آن دست‌کم 30 تن از نیروهای امنیتی کشته و24 تن دیگر زخمی شدند.
براساس خبرنامه‌ی دفتر مطبوعاتی ولایت غزنی، نیروهای طالبان در نخست یک موتر «هاموی» مملو از مواد انفجاری را در مقابل ساختمان ولسوالی اندر منفجر کردند و سپس وارد نبرد با سربازان شدند.
در خبرنامه آمده بود که درگیری میان نیروهای امنیتی جنگ‌جویان طالبان تا ساعت ۶ بامداد به‌صورت شدید ادامه داشت و درگیری‌های پراکنده تا ساعت 10 قبل از ظهر ادامه یافت که در نهایت افراد گروه طالبان مجبور به عقب‌نشینی شدند.
مسئولان محلی در ولایت غزنی اعلام کرده بودند که علاوه بر نیروهای امنیتی ۲۵ نفر غیرنظامی نیز کشته و زخمی شده‌اند. والی غزنی پس از آن مدعی شد که در این نبرد سربازان پاکستانی نیز در حمایت از طالبان حضور داشته‌اند. اما به گفته‌ی منابع محلی، ولسوالی اندر به‌صورت کامل هیچ‌زمانی در اختیار نیروهای دولتی نبوده و طالبان در آن حضور گسترده دارند.
پس از این رویدادهای خونین پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته ۲۷ میزان شورشیان طالب ساعت ۲:۵۰ شب بر یک پایگاه مهم نیروهای ارتش در ولایت قندهار حمله کردند که در آن 43 سرباز کشته شدند.
در اعلامیه‌یی که از سوی وزارت دفاع منتشر شد، آمده بود که گروه طالبان بر یک پایگاه نیروهای ارتش واقع در ولسوالی میوند ولایت قندهار حمله کردند که در نتیجه‌ی آن43 سرباز کشته، 9 نفر زخمی و 6 تن آنان ناپدید شدند.
در هنگام حمله‌ی گروه طالبان بر این پایگاه 60 سرباز امنیتی حضور داشتند که از آن‌میان تنها 2 سرباز جان سالم به‌در بردند. در این حمله نیز همچون حملات قبلی، در ابتدا یک موتر نوع رنجر فورد پولیس منفجر شد و سپس درگیری شروع شد. حمله در این قرارگاه اردوی ملی، سومین حمله به محلات نظامی در یک هفته‌ی اخیر بود. گروه طالبان به‌صورت جدی این حملات را پوشش رسانه‌یی می‌داد و در مورد جزئیات این سه حمله، برای خبرنگاران اطلاع‌رسانی می‌کرد.
گروه‌های هراس‌افگن به این حملات خونین بسنده نکردند و روز جمعه‌ی هفته‌ی گذشته، 28 میزان بر نمازگزارن بر دو مسجد در ولایت‌های کابل و غور حمله کردند.
حمله‌ی انتحاری در مسجدی در ولسوالی دولت‌یار ولایت غور در غرب افغانستان، 33 تن کشته برجای گذاشت.
اقبال نظامی، سخن‌گوی فرماندهی پولیس غور به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفته بود که همه‌ی کسانی که در این مسجد حضور داشتند، کشته شدند.
او افزود که در داخل مسجد ۳۳ نفر حضور داشتند که همه‌ی آنان جان‌شان را از دست دادند.
تاکنون هیچ گروهی مسئولیت حمله‌ی انتحاری بر مسجد «خواجه‌گان» ولایت غور را به‌عهده نگرفته است.
شام جمعه هفته‌ی گذشته، جمعه ۲۸ میزان حمله‌ی خونین و گسترده‌یی بر مسجد امام زمان، واقع در منطقه‌ی پل‌‎خشک دشت برچی در غرب شهر کابل رخ داد که در نتیجه‌ی آن 56 نمازگزار کشته شدند.
وزارت داخله اعلام کرد که در این حمله 56 نفر از غیرنظامیان کشته و 55 تن دیگر زخمی شدند.
این حمله در نوع خودش بزرگترین حمله به مکان‌های مذهبی در شهر کابل به‌شمار می‌رود که همه‌ی قربانیان آن را غیر نظامیان تشکیل می‌دهند. ساعاتی پس از آن اما گروه داعش مسئولیت این حمله را بر دوش گرفت.
یک روز پس از این حادثه‌ی خونین گروه طالبان بر دانشگاه نظامی مارشال فهیم حمله کرد که در نتیجه‌ی آن 15 نفر کشته و 4 تن دیگر زخمی شدند.
شماری از مهاجمان گروه طالبان حوالی ساعت ۳:۳۰ بعد از ظهر روز شنبه (29میزان) در جاده‌ی عمومی در مقابل دانشگاه نظامی مارشال فهیم یک موتر نوع «فلانکوچ» از سربازانی که برای آموزش بیشتر به این دانشگاه مراجعه کرده بودند را آماج حمله‌ی انتحاری قرار دادند.
دیروز (یکشنبه، 30 میزان) نیز در یک انفجار در رستورانتی در ولایت تخار سه غیرنظامی به‌شمول یک فرمانده پیشین جهادی کشته و 7 تن دیگر زخمی شدند.
خلیل اسیر، سخن‌گوی پولیس تخار به بی‌بی‌سی گفته است که این انفجار صبح روز یکشنبه در کافه‌یی در یک بازار در ولسوالی «اشکمش» رخ داده است.
تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته است.
این رشته از حملات خونین گروه‌های تروریستی در ولایت‌های کابل، غور، پکتیا، قندهار و غزنی به‌صورت گسترده از سوی رهبران حکومت وحدت ملی و نهادهای بین‌المللی محکوم شد.
دفتر معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) حمله‌ی مهاجمان مسلح به مسجد امام زمان در شهر کابل را جنایت جنگی خواند.
توبی لنزر، معاون نماینده‌ی ویژه‌ی سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفته است: «در این اواخر حملات پی‌همی که شیعیان را در عبادت‌گاه‌های‌شان هدف قرار می‌دهند، قابل توجیه نیستند، حملاتی که علیه تجمعات و عبادت‌گاه‌ها انجام می‌شوند ناقض جدی قانون بین‌المللی بوده و جرایم جنگی محسوب می‌شوند».
ارگ ریاست‌جمهوری پس از این رویدادهای خونین با نشر خبرنامه‌های جداگانه این حملات را محکوم کرده است.
ریاست‌جمهوری گفته است که گروه‌های دهشت‌افگن اکنون بیش از هر زمان دیگر در انزوا قرار گفته و در همه‌ی میدان‌های جنگ با نیروهای امنیتی با شکست مواجه شده و در روزهای اخیر به‌منظور ایجاد فضای رعب و وحشت به مساجد و افراد ملکی در نقاط مختلف افغانستان حمله می‌کنند.
مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان نیز این حملات را محکوم کرده و گفته است که این حمله نشان می‌دهد که شورشیان «بیچاره» شده و نمی‌توانند در میدان‌های جنگ در برابر نیروهای افغان مقاومت کنند.
افزایش حملات پی‌هم در ولایت‌های مختلف کشور، باعث شد که مجلس نمایندگان مسئولان امنیتی را به مجلس فرا بخوانند.
روز شنبه (29 میزان) مجلس نمایندگان، طارق‌شاه بهرامی سرپرست وزارت دفاع، ویس‌احمد برمک سرپرست وزارت داخله و محمدمعصوم ستانکزی ریس عمومی امنیت ملی را به مجلس فرا خواند که این نشست در پشت درهای بسته و به‌دور از چشم‌دید رسانه‌ها برگزار شد. پس از آن برخی نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با رسانه‌ها، توضیحات مسئولان امنیتی را قناعت‌بخش ندانستند و گفتند که آن‌ها نتوانسته‌اند توضیح درستی درباره‌ی ماهیت و دلایل این رخدادها ارائه کنند.
از مجموع این شش حمله، داعش مسئولیت حمله به مسجدی در غرب کابل را پذیرفته است. سه حمله در اماکن نظامی در گردیز، اندر و ولسوالی‌ معروف قندهار را طالبان به‌صورت ضمنی پذیرفته‌اند. هنوز مسئولیت کشتار نمازگزاران در غور و حمله به موتر حامل دانش‌جویان اکادمی نظامی را کسی نپذیرفته است.
این رشته‌ حملات در نوع خود به‌دلیل توالی و وسعت آسیب‌های آن در چند سال اخیر بی‌پیشینه بوده. برخی ناظران در شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند که حملات اخیر ریشه در پاکستان دارد و پاسخ این کشور در قبال انتقادهای اخیر مقامات حکومت وحدت ملی و فشار امریکاست. به‌رغم این، پاکستان پس از نزدیک به دو سال وقفه، با قول همکاری با حکومت افغانستان برای تسریع روند صلح به نشست چهارجانبه که این بار در مسقط-پایتخت عمان-برگزار شده بود، شرکت جست.
این پیش‌بینی که با سرد شدن هوا، تحرک طالبان و گروه داعش کم‌تر می‌شود به‌دلیل توالی و گستردگی حملات اخیر به چالش کشیده شده است. مسئولان امنیتی هنوز هیچ توضیحی در مورد دلایل این دسته از حملات انتحاری نداده‌اند. در اعلامیه‌های مسئولان حکومت نیز غیر از محکومیت این حملات، توضیح بیش‌تری ارائه نشده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *