افغانستان؛ خطرناک‌ترین مکان برای خبرنگاران

بر بنیاد آمار سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) 13 خبرنگار و کارمند رسانه‌یی در سال 2016 در افغانستان کشته شده‌اند. با این حساب افغانستان در کنار مکسیکو در جمع کشور‌های قرار گرفته است که بیش‌ترین تعداد کشته‌شده‌ها را در میان خبرنگارن و کارمندان رسانه‌یی دارند.
اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان، امروز چهار شنبه 10 عقرب به مناسبت دوم نوامبر، روز جهانی «ختم معافیت عاملان خشونت در برابر خبرنگاران» اعلامیه‌یی منتشر کرده است.
در اعلامیه آمده است که پس از سقوط حاکمیت طالبان تا اکنون، 70 خبرنگار در افغانستان کشته شده‌اند که از این میان تنها پرونده‌ی قتل 9 خبرنگار از سوی نهادهای عدلی و قضایی بررسی شده است.
اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان با استناد بر گزارش یونسکو نوشته که در 11 سال گذشته 930 کارمند رسانه‌یی در جهان کشته شده که از این میان 10 تنها درصد عاملان آن به دادگاه کشیده شده است.
اتحادیه‌ی ملی خبرنگاران افغانستان به این باور است که در یک سال گذشته، حکومت به این مشکل بیشتر توجه کرده است.
بر بنیاد بررسی‌های «کمیته‌ی مشترک رسانه‌ها و حکومت» از میان نزدیک به یک هزار پرونده‌ی خشونت در برابر خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها، 172 مورد در چهارچوب قوانین افغانستان قابل بررسی شناسایی شده که از این میان 40 پرونده‌ی قتل خبرنگاران در حال بررسی است.
«کمیته‌ی مشترک رسانه‌ها و حکومت» یک سال قبل به ریاست سرور دانش معاون دوم رییس‌جمهور ایجاد شد. مسؤولان ارشد نهاد‌های مرتبط حکومتی و نماینده‌گان نهاد‌های صنفی و حامی خبرنگاران، اعضای این کمیته هستند.
در همین حال سرور دانش معاون دوم رییس‌جمهور و رییس «کمیته‌ی مشترک رسانه‌ها و حکومت» که روز گذشته 9 عقرب در سی‌و‌نهمین کنفرانس یونسکو در پاریس سخنرانی‌ می‌کرد، گفت حکومت افغانستان پرونده‌های خشونت در برابر خبرنگاران را به‌صورت جدی پیگیری می‌کند.
آقای دانش، آزادی بیان و رسانه‌های آزاد را «بازوی توانا» برای تامین عدالت، حاکمیت قانون، و تامین منافع ملی کشور عنوان کرد.
وی افزود که حکومت افغانستان برای فراهم‌آوری حق دسترسی به اطلاعات نیز اقدام جدی کرده و در این راستا قانون حق دسترسی به اطلاعات را تصویب کرده است؛ بر اساس این قانون همه مسئولان حکومتی مکلف شده‌اند که زمینه‌ی دسترسسی به اطلاعات برای خبرنگاران و رسانه‌ها را فراهم کنند.
به باور آقای دانش گروه‌های تروریستی بزرگترین تهدید در برابر آزادی بیان و خبرنگاران در کشور است: «گروه‌های تروریستی بیش از هر چیز دیگری آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها را هدف قرار داده و خبرنگاران را تهدید می‌کنند.»
اقای دانش با اشاره به کارکرد «کمیته‌ی مشترک رسانه‌ها و حکومت» گفت، قضیه‌های خشونت در برابر خبرنگاران به صورت جدی از مجرای نهادهای عدلی و قضایی کشور پیگیری می‌شود.
اتحادیه‌ی ملی خبرنگاران افغانستان ضمن استقبال از کارکرد این کمیته بر پیگیری تمامی قضیه‌های خشونت علیه خبرنگاران تاکید کرده و از نهاد‌های ملی و بین‌المللی خواسته است که برای رسیدن به این هدف خبرنگاران افغان را یاری کنند.
مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۳، دوم نوامبر را به عنوان روز جهانی «ختم معافیت عاملان خشونت در برابر خبرنگاران» اعلام کرد و از آن زمان به بعد، از این روز در اکثر کشور‌های جهان، بزرگداشت می‌شود.