اعلان طرح تأسیس «دادگاه رسیدگی به غصب زمین» از سوی غنی

زهرا جویا
محمد‌اشرف غنی، رییس‌جمهور کشور در چهارمین نشست ملی شهری اعلام کرد که یک دادگاه ویژه برای رسیدگی به قضایای غصب زمین در کابل ایجاد می‌شود.
دیروز(شنبه، 27عقرب) چهارمین نشست ملی شهری زیر نام «پیش به‌سوی شهرهای پایدار» در ارگ ریاست‎جمهوری برگزار شده بود. وزارت شهرسازی و مسکن در جریان سال جاری و سال گذشته یک سلسه نشست‌هایی را برای بهبود وضعیت شهرها در افغانستان برگزار کرده بود.
در چهارمین نشست ملی شهری آقای غنی تأکید کرد که یک دادگاه ویژه برای بررسی قضایایی غصب زمین ایجاد می‌شود. وی گفت:« محکمه‌ی خاص در چوکات ستره محکمه ایجاد خواهد شد و تمام قضایای غصب زمین به آن بخش راجع می‌گردد».
آقای غنی هم‌چنان تأکید کرد، قیمت مسکن در وضعیت فعلی افغانستان غیر قابل قبول است و در این مورد باید برنامه منظم روی دست گرفته شود.
وی هم‌چنان افزود که قیمت مسکن باید پایین بیاید و کیفیت آن بالا برود، تا این روند مورد قبول همه‌ی مردم افغانستان واقع شود.
رییس‌جمهور هم‌چنان گفت که شورای عالی توسعه‌ی شهری، وسیله‌یی برای بحث پیرامون طرح‌ها و برنامه‌های شهری فراهم کرده و شهرداران سراسر کشور باید هم حضوری و هم از طریق ویدیو کنفرانس، در نشست‌های این شورا حضور داشته باشند.
وی در مورد انتقال ادارات دولتی به یک ساحه مشخص اشاره کرده گفت که در سال آینده، تهداب کمپلکس ادارات دولتی در ساحه‌ی ‌دارالامان کابل گذاشته خواهد شد که با انتقال نهادهای دولتی به آن‌جا، تغییرات اساسی در شهر کابل رونما خواهد شد.
وی افزود که پلان‌های شهری باید براساس یک دورنمایی مؤثر ساخته شود و همانطوری‌ که برنامه‌های شهری و توسعه‌یی در شهرهای بزرگ روی‌دست گرفته می‌شود، باید در شهرهای کوچک نیز این توازن مراعات شود.
رییس‌جمهور به برنامه‌ی میثاق شهروندی نیز اشاره کرده و افزود که در این برنامه، ۷۵۰ میلیون دالر سرمایه‌گذاری می شود که از طریق این برنامه شهرها و روستاها به شکل اساسی باهم وصل خواهند شد.
در این نشست آقای غنی به افزایش تولیدات داخلی نیز اشاره کرد و گفت که بیلانس وارداتی بزرگترین خطر برای آینده افغانستان است.
اوگفت:« از دومیلیارد زیادتر موادغذایی وارد می‌کنیم، از یک میلیارد دالر زیادتر مواد غذایی و چیزهای دیگر وارد می‌کنیم، یکی از این ضرور نیست که از خارج بیاید و بیلانس وارداتی در افغانستان کلانترین خطر برای آینده کشور است».
آقای غنی بیان داشت که زمینه برای سرمایه‌گذاری های بیشتر فراهم می شود و مشکلات پارک‌های صنعتی به ویژه در قسمت انرژی برق، حل خواهد شد.
رییس‌جمهور مشکل آب را به عنوان« بدترین میراث عدم مدیریت فکری» در کشور عنوان کرد و گفت که کابل و برخی دیگر ولایات بحران مدیریتی آب دارند . از قول وی، اخیراً مطالعاتی در حوزه‌ی حل مشکل آب صورت گرفته است و کابل با بهره‌برداری از بند آب، دیگر به مشکل کم‌بود آب دچار نخواهد شد.
سید سعادت منصور نادری، وزیر امور شهرسازی هدف از برگزاری چنین نشست‌ها را بحث روی مدیریت آب، محیط زیست، پلان‌های شهری و مسکن، ترانسپورت، اقتصاد و مبارزه با حوادث طبیعی عنوان کرد.
وی افزود که سومین نشست ملی شهری، به دستاوردهای در بخش پلان‌گذاری شهری، تدوین قوانین و مقررات، محیط زیست، تهیه‌ی مسکن و نوسازی، نایل آمده است.
وزیر شهرسازی گفت که در سه سال اخیر بیش از ۳۰ واحد مسکونی ساخته یا طراحی و برنامه‌ریزی شده است؛ در حالی که در ۷۵ سال گذشته تنها ۱۰ واحد مسکونی ساخته شده بود.
گفتنی است که سومین نشست ملی شهری به تاریخ ۱۷ و ۱۸ ماه عقرب سال گذشته از سوی وزارت شهرسازی و مسکن در کابل برگزار شده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *