موج تازه‌ی بدرفتاری علیه خبرنگاران از دفتر بانوی اول تا کمیسیون مستقل انتخابات

زهرا جویا
خبرنگار تلویزیون خصوصی خورشید می‌گوید که او و فیلمبردار این شبکه‌ی تلویزیونی از سوی دستیار و برادر وسیمه بادغیسی، سرپرست و معاون عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات مورد لت‌وکوب قرار گرفته و نزدیک به دو ساعت بازداشت شده‌اند.
امید دولت‌زی، خبرنگار تلویزیون خورشید در صحبت به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که او در مورد فساد در روند استخدام‌ها در کمیسیون مستقل انتخابات گزارش تهیه می‌کرد و پس از مطرح کردن اولین پرسش، خانم بادغیسی از پاسخ دادن به سوال او خودداری کرده و به افراد زیر دست‌اش دستور داد که نوار ویدیویی که در کمره‌ی‌ آنان ثبت شده‌ را حذف کنند.
این خبرنگار افزود که پس از آن‌که مانع کار دستیار خانم بادغیسی می‌شود برادر او با سلاح وارد دفتر شده و آنان را تهدید به مرگ می‌کند.
دولت‌زی گفت: «روز شنبه به کمیسیون رفتم. ساعت 12 مصاحبه داشتیم، نخست در مورد کارهای روزمره‌ی کمیسیون دو سوال ساده داشتم. بعد روی موضوع گزارشم که فساد در استخدام‌ها و طرزالعمل کمیسیون بود سوال را مطرح کردم. او گفت که این گزارش را شما نشر کرده نمی‌توانید، من با رییس‌تان حرف می‌زنم. تلفونم را کشیدم که با رییس ما صحبت کند، او تلفون را قطع کرد. خانم بادغیسی به دستیارش دستور داد که کسیت (نوار) را از من بگیرد که من مانع این کارش شدم و او مرا مورد لت‌وکوب قرار داد. پس از آن ثناالله، برادر بانو بادغیسی با سلاح دست‌داشته‌اش طرف ما آمد، ما را تهدید می‌کرد که کمیشنران کمیسیون مانع او شدند.»
دولت‌زی بیان داشت که او و فیلمبردار تلویزیون خورشید نزدیک به دو ساعت در سالون انتظار کمیسیون انتخابات در «توقیف» بودند.
در همین حال کمیسیون مستقل انتخابات، سخنان خبرنگار تلویزیون خورشید را رد کرده و آن را بی‌اساس خواند.
گلاجان عبدالبدیع صیاد، سخن‌گوی کمیسیون انتخابات در صحبت به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که با خبرنگار تلویزیون خورشید هیچ‌گونه بر خورد نادرستی صورت نگرفته است. او بیان داشت که خبرنگار تلویزیون خورشید اصول و مقررات رسانه‌یی را مراعات نکرده و خبری به‌دور از واقعیت در مورد خانم بادغیسی منتشر کرده است.
آقای صیاد گفت: «ما این موضوع را رد می‌کنیم. هیچ‌گونه برخوردی با خبرنگار صورت نگرفته است. کمیسیون با رسانه‌ها روابط بسیار دوستانه‌یی دارد. بعضی رسانه‌ها کارمندان‌شان را به کمیسیون می‌فرستند که اصول رسانه‌یی را مراعات نمی‌کنند، خبرنگار موضوعی را مطرح کرد که در مورد آن از قبل با کمیسیون هماهنگی نشده بود.»
در همین حال یک منبع دیگر از کمیسیون مستقل انتخابات که نخواست نامی از او گرفته شود، به اطلاعات روز گفت که خبرنگار تلویزیون خورشید زمانی موضوع فساد در استخدام‌ها را با خانم بادغیسی در میان گذاشت که مصاحبه تمام شده بود و یکی دیگر از کارمندان تلویزیون به‌صورت پنهانی از خانم بادغیسی در تلفون‌اش فیلم‌برداری می‌کرد.
منبع افزود: «مصاحبه تمام شده بود، خانم بادغیسی می‌خواست مایک را از یخن‌اش خلاص کند که خبرنگار سوالی را مطرح کرد؛ برادر شما در کمیسیون به حکم شما استخدام شده؟ وقتی او متوجه شد که کسی دیگر از او در تلفون‌اش فیلم‌برداری می‌کند، مانع این کار شد و گفت از وی فیلم نگیرد.»
به گفته‌ی این منبع، کمیسیون مستقل انتخابات علیه خبرنگار تلویزیون خورشید در کمیسیون رسیدگی به شکایات رسانه‌یی شکایت‌نامه درج کرده است.
در همین حال دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان یا نی در نشست خبری‌یی اعلام کرد که کسانی‌که خبرنگاران را به‌صورت غیرقانونی بازداشت، توهین و تهدید می‌کنند، باید مورد پی‌گیرد قانونی قرار بگیرند.
این نهاد دیروز (شنبه، 26 قوس) در یک نشست خبری خواستار معرفی محافظان ویژه‌ی ریاست‌جمهوری که با خبرنگاران برخورد خشونت‌آمیز کرده‌اند، به دادگاه شد.
روز شنبه، تاریخ 25 قوس، شماری از خبرنگاران برای پوشش خبری نمایش‌گاهی در وزارت تحصیلات عالی و مسلکی دعوت شده بودند. در این برنامه، خانم رولا غنی، بانوی اول کشور نیز شرکت کرده بود که محافظان ویژ‌ه‌ی ریاست‌جمهوری( PPS) او را همراهی می‌کردند. خبرنگاران حاضر در نمایش‌گاه گفته‌اند که آنان از سوی محافظان ویژه‌ی ریاست‌جمهوری مورد تهدید و توهین قرار گرفته‌اند. در این نمایش‌گاه به خبرنگاران از سوی محافظان خانم رولاغنی اجازه‌ی ورود داده نشده بود.
عبدالمجیب خلوتگر، رییس دفتر نی گفت: «ما از ریاست‌جمهوری می‌خواهیم افرادی را در محافظت ویژه‌ی ریاست‌جمهوری( PPS ) استخدام کند که احترام به آزادی بیان، احترام به شهروندان و احترام به حقوق بشر را بدانند».
نی اعلام کرد که در چند روز گذشته بسم‌الله وطن‌دوست، خبرنگار رادیو شیبه در ولایت قندهار از سوی فرماندهی پولیس آن ولایت به‌صورت غیرقانونی بازداشت و به‌مدت ده روز زندانی شد. محمدالیاس داعی، خبرنگار رادیو آزادی در ولایت هلمند از سوی ریاست امنیت ملی آن ولایت به‌مدت 20 ساعت زندانی شده بود و ظاهراً به‌دلیل این‌که جانش در خطر است او را در ریاست امنیت ملی نگه‌داشته‌اند.
اخیرا روز شنبه هفته‌ی گذشته، امید دولت‌زی، خبرنگار و احمدسیر یونسی، فیلم‌بردار تلویزیون خورشید از سوی برادر و محافظان معاون عملیاتی کمیسیون مورد لت‌وکوب قرار گرفته‌اند.
خلوتگر گفت: «نه‌تنها که این برخوردها با خبرنگاران مسلکی نیست، بلکه متاسفانه برخورد غیرانسانی نیز است. وقتی آزادی افراد را سلب می‌کنید، این کار از چارچوپ انسانیت بیرون است، و این کار از سوی کسانی صورت می‌گیرد که در چوکات حکومت وظیفه دارند».
اتحادیه‌ی ملی ژورنالیستان افغانستان نیز با نشر خبرنامه‌یی خشونت‌ها علیه خبرنگاران را محکوم کرده و خواستار پیگرد قانونی عاملان خشونت علیه خبرنگاران شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *