انگشتان هنرمند شایسته

نجیب‌الله سعادت-هرات
او نقاش است، دختری سیزده‌ساله که از توانایی سخن گفتن و راه رفتن محروم است. شايسته الفي، دختری كه از سوي مادرش به دوش كشيده مي‌شود، دچار معلوليت شديد جسمي است و فلج چندگانه دارد؛ انگشتان پاهایش زبان گویای اویند.
شايسته الفي، تاكنون در حدود دوصد تابلو را نقاشي كرده است.
شايسته الفي در «بنياد خيريه‌ی پير هرات» و تحت حمايت هنري عبدالعلی باركزايي مسوول اجتماعي و فرهنگي اين بنياد خيريه، سرگرم نقاشی است. مسوول این نهاد نیز یک معلول فیزیکی است.
كارهاي هنري شايسته الفي برای نخستین‌بار با حمایت آقای بارکزی از سوي يكي از برنامه‌هاي تلويزيوني در هرات به‌نام «زيارت دل» از طريق شبكه‌ی محلي تلویزیونی به شهروندان معرفي شده و توجه‌ها را به‌سوي اين استعداد فوق‌العاده جلب کرده است.
به‌تازگی مسوولان فرهنگي و كارمندان ریاست اطلاعات و فرهنگ اداره‌ی محلي هرات، به همكاري بيناد خيريه‌ی پير هرات در سالون «علامه سلجوقي» در جوار كتابخانه‌ی عامه‌ی هرات، آثار شايسته الفي را به نمايش گذاشته‌اند. در اين نمايشگاه در حدود بيست تابلو از كارهاي هنري شايسته به نمايش گذاشته شد كه مورد استقبال گسترده‌ی فرهنگيان، هنرمندان، فعالين مدني شهر و جوانان و نوجوانان قرار گرفت. و چندين اثر نقاشي‌اش در اين نمايشگاه به‌فروش رسيدند كه موجب دلگرمي بيشتر شايسته و خانوداه‌اش گرديد.
برشنا الفي، مادر شايسته الفي در گفت‌وگو با رزونامه‌ی اطلاعات روز گفت که دخترش در این راستا ده سال زحمت کشیده است: «شايسته از چهارسالگي نقاشي را بر روي كاغذ آغاز كرد و بسيار علاقمند اين هنر بود. با تلاش شبانه-روزي خود توانست به هدف خود برسد و حالا در حدود دوصد اثر نقاشي دارد كه همه را از ذهن خودش كشيده و ترسيم كرده است».
پيمان مرادي يكي از معلولان هرات كه با شايسته همكاري دارد، مي گويد: «ما كه در هرات زندگي مي‌كنيم هر روز يك توانايي و استعداد خيره‌كننده را در وجود يك فرد معلول مي‌بينيم و با ديدن اين توانايي ها فكر مي‌كينم که با آن‌كه معلول استيم، اما از بسياري از انسان‌هاي سالم توانمندتریم».
سویتا درانی یکی از زنان فعال در هرات، مسوول کافه‌ی مخصوص زنان است و او به‌دلیل استعداد شایسته‌اش در این مکان به‌شکل یک نمایشگاه نقاشی‌هایش را به نمایش گذاشته است.
خانم سويتا دراني، مسوول اين رستورانت زنانه در هرات به اطلاعات روز گفت: «من این کار را فقط با استعداد خارق‌العاده‌ی این دخترک انجام داده‌ام. در این اين نمايشگاه اثرهاي این دخترک معلول به نمايش گذاشته شد و من دوست داشتم در قسمت کمک به وی نقشی داشته باشم. در این نمایشگاه شماري از اين تابلوها به فروش رسيده‌اند».
به ادامه‌ی اين برنامه‌ها، طي هفته‌ی گذشته شماري از تاجران هرات و والي این ولایت در مقر مقام ولايت، از شايسته الفي و خانواده‌اش تقدیر کرده‌اند. والي هرات در اين نشست گفت كه من كارهاي هنري شايسته را براي دوستان تاجر به فروش خواهم رساند تا از اين طريق بتوانيم از هنرمند معلول اما تواناي خود حمايت كينم.
تازه‌ترين نقاشي شايسته تصوير رييس‌جمهور غني است و مادرش مي‌گويد كه دخترش خواست‌هايي از رييس جمهور دارد.
مادر شايسته به اطلاعات روز گفت: «دخترم (شایسته) می‌خواهد که رییس‌جمهور غنی را ببیند. او این نقاشی را با بسیار زحمت نقاشی کرده است و می خواهد که این نقاشی را به رییس‌جمهور تحویل بدهد. امیدوارم که این فرصت مهیا شود تا رییس‌جمهور را ببینیم واین نقاشی را به وی تحویل دهیم».

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *