موافقان و مخالفان استعفای عطامحمد نور در مجلس

اطلاعات روز: نمایندگان مجلس در مورد استعفای عطامحمد نور، والی پیشین بلخ به دو گروه مخالف و موافق تقسیم شده اند.
برخی نمایندگان مجلس در نشست امروز( چهارشنبه، 29 قوس) به شدت از استعفای والی بلخ انتقاد کرده و تاکید داشتند که حکومت باید در این تصمیم خود تجدید نظر کند؛ اما برخی دیگری از نمایندگان ، آقای نور را به بغاوت و سرکشی متهم کردند.
قاضی نذیر احمد حنفی یک عضو مجلس گفت که عطا محمد نور والی بلخ یادگار تاریخ است و موجودیت او در چنین شرایطی ضرورت مبرم و حیات عمومی جامعه است.
آقای حنفی گفت:«حکومت به هر قیمتی که می‌شود باید از فیصله خود در مورد آقای نور بر گردد و او را دوباره به صحنه بیاورد و باعث کشمکش نگردد».
عبدالرئوف انعامی یک عضو مجلس نمایندگان با اشاره به این که در 17 سال گذشته تمامی اختیارات از جمله اختیارات مالی و قدرت سیاسی ارگ در دست قوم پشتون است، گفت: «ما هر گپ که برای حق خواهی مطرح کردیم گفتند بغاوت و خلاف وحدت ملی است».
آقای انعامی مشکل اساسی افغانستان را عدم تطبیق ماده 22 قانون اساسی خواند و افزود حکومت باید دلایل برکناری عطا محمدنور را واضح سازد.
او افزود« در صورتی‌ که در 17 سال گذشته رییس جمهور از یک قوم باشد و تمام اختیارات مالی وبانکداری کشور در اختیار یک قوم باشد، پس چرا استاد عطا از وظیفه پس می شود؛ آیا ولایت بلخ زیباتر از هر ولایت دیگر نیست؟ آیا استادعطا یک سروگردن بالاتر از هر والی دیگر نیست؟ پس به چه جرمی او برکنار شده است؟.»
انعامی تاکید کرد که حکومت وحدت ملی هر روز برای مردم افغانستان «غم خلق می کند».
نصرالله صادقی زاده نیلی دیگر عضو مجلس نیز گفت که اگر برکناری عطا محمد نور براساس امر عادی حکومت داری باشد، اما بحث‌های دیگر در این موضوع دخیل است.
آقای نیلی افزود، بحث گسترش حضور داعش و پروژه علیه شخصیت‌ها «حتا اگر معاون اول ریاست جمهوری باشد، بی بی گل در مورد آن تصمیم می گیرد» مطرح است.
اما؛ برخی دیگر از نمایندگان مجلس، تغییر و تبدیلی را در ادارات دولتی یک اصل دانسته و تاکید دارند که آقای نور با نپذیرفتن استعفایش در برابر حکومت بغاوت می‌کند.
آرین یون یک عضو مجلس در این مورد گفت که آقای نور با نفی استعفایش بغاوت می‌کند و حکومت باید همانند داعش و طالبان همراه او برخورد کند.
خانم یون گفت: «بسیاری از والی ها به خاطر لزوم دید حکومت از مقام شان برکنار شدند؛ اما هیچ‌کدام بغاوت نکردند؛ ولی آقای نور که میلیاردها دالر از بیت المال حیف و میل کرده است و در ترکیه 2 جزیه برای خودش خریداری کرده است و بانک جمعیت به حساب می آمد، در برابر حکومت بغاوت می‌کند».
قدرت الله ذکی نیز گفت: «اگر آیت قرآن دارید که غیر از عطا کسی والی بلخ شده نمی تواند بفرماید واگرنه این مساله را سمتی و قومی نسازد؛ من تشکر می کنم از رییس جمهور که مردم بلخ را از چنگال ظالم نجات داد».
دو روز قبل ارگ ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‌یی گفت که استعفای آقای نور از سمت ولایت بلخ از سوی رییس جمهور منظور شد. اما؛ آقای نور گفت که استعفایش مربوط به چند ماه پیش بوده و منتفی است.
حزب جمعیت اسلامی نیز در واکنشی، منظوری استعفای آقای نور را رد کرده و حق استفاده از هرگزینه ممکن را برای خود محفوظ دانسته است.
این حزب بانشر اعلامیه‌یی گفته است که از پیامدهای برکناری آقای نور هشدار داده و از ریاست‌جمهوری خواسته که در مورد برکناری عطامحمد نور از مقام ولایت بلخ تجدید نظر کند.

در این مورد بیشتر بخوانید

حزب جمعیت: ارگ باید در مورد برکناری عطامحمد نور از ولایت بلخ تجدید نظر کند

ارگ از «منظوری» استعفای نور خبر داد/ حزب جمعیت: تصمیم ریاست‌جمهوری شتاب‌زده است

واکنش سناتوران به استعفای عطا محمد نور: موضوع نباید سیاسی شود