ائتلاف نجات: کنار زدن نور از بلخ باعث تسلط داعش و طالبان در شمال خواهد شد

اطلاعات روز: ائتلاف ملی برای نجات افغانستان در واکنش به اعلام استعفای عطا محمد نور، والی پیشین بلخ گفته که با کنار رفتن آقای نور از بلخ، زمینه‌های تسلط طالبان و داعش در شمال فراهم خواهد شد.
این ائتلاف همچنان رییس‌جمهور غنی را متهم کرده که در سه سال گذشته برخلاف موافقت‌نامه حکومت وحدت ملی، به انحصار قدرت و کنار زدن چهره‌های مطرح و مؤثر سیاسی تلاش کرده است.
در اعلامیه‌ی ائتلاف ملی برای نجات افغانستان آمده است که پس از کنار زدن جنرال دوستم، معاون اول ریاست‌جمهوری و احمد ضیا مسعود، نماینده‌ی ویژه‌ی رییس‌جمهور برای اصلاحات، «اخيراً دريك اقدام مغاير ثبات، امنيت و منافع ملى به‌طور یک جانبه استعفای استاد عطا محمد نور، والی بلخ، اعلام گرديد که مجموع اين اقدامات غير دور انديشانه، عواقب ناگواری در عرصه وحدت ملى را در پى داشته و به ثبات سياسى و روحيه وحدت ملى كمك نخواهد كرد.»
اعلامیه افزوده که اقدام ارگ مبنى بر كنار گذاشتن نور از بلخ به‌ منزله ضربه زدن به امنيت در شمال كشور می‌باشد که زمینه‌های تسلط داعش و طالبان را فراهم و امنیت شمال، به‌ویژه بلخ را با خطر جدى مواجه می‌سازد.
ائتلاف ملی برای نجات افغانستان همچنان این اقدام ریاست‌جمهوری را «ناسنجیده، غیر قابل قبول و رویکرد انحصارگرایانه» خوانده و تأکید کرده که در چارچوب قانون اساسى و توافق‌نامه حكومت وحدت ملى از مواضع آقای عطا محمد نور والى بلخ حمایت می‌کند.
این ائتلاف از جامعه جهانى و نمايندگى ملل متحد خواسته که به‌عنوان ضامن اجراى توافق‌نامه حكومت وحدت ملى جلو اقدامات يكجانبه «تيم ارگ» را بگيرند و نگذارند كه با اقدامات مخالف روحيه وحدت و مشاركت ملى ثبات و امنيت كشور به خطر مواجه گردد.
ارگ ریاست‌جمهوری سه روز پیش اعلام کرد که رییس‌جمهور غنی استعفای عطا محمد نور را که چندی پیش از طرف وی پیشکش شده بوده، پذیرفته است. انجنیر محمد داوود به حیث والی جدید بلخ مقرر شده است. آقای داوود روز گذشته در صحبت با رسانه‌ها گفت که منتضر دستور حکومت برای رفتن به بلخ است.
این موضوع در چند روز اخیر محور بحث‌های‌ داغ رسانه‌ها و محافل سیاسی بوده و واکنش‌های گسترده را به دنبال داشته است. آقای نور گفته که او چند ماه پیش، پس از گفت‌وگو با ارگ استعفانامه‌اش را تحویل داده بود، اما چون خواسته‌هایش از سوی حکومت به‌صورت کامل برآورده نشده، نباً استعفایش منتفی است و قبول ندارد.

در این مورد بیشتر بخوانید

حزب جمعیت: ارگ باید در مورد برکناری عطامحمد نور از ولایت بلخ تجدید نظر کند

استعفانامه‌ی بدون تاریخ؛ دست باز غنی برای برکناری عطامحمد نور

واکنش سناتوران به استعفای عطا محمد نور: موضوع نباید سیاسی شود

موافقان و مخالفان استعفای عطامحمد نور در مجلس