مسدود شدن هشت مرکز صحی در بادغیس

نجیب‌الله سعادت
مسوولان اداره‌ی صحت عامه‌ی ولایت بادغیس می‌گویند که پس از رد خواسته‌های طالبان، این گروه دروازه‌های هشت مرکز صحی را در این ولایت مسدود کرده است. مسوولان ادعا می‌کنند که این اتفاق پس از رد درخواست طالبان رخ افتاده است.
عبدالطیف روستایی، سرپرست ریاست صحت عامه‌ی بادغیس به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید، طالبان خواهان استخدام پزشکان جراح و جابه‌جایی شماری از افرادشان در این مراکز درمانی بودند، اما بعد از رد شدن این درخواست‌، این گروه مراکز درمانی را مسدود کرده و به پزشکان این مراکز اجازه‌ی فعالیت در این ولایت داده نشده است.
«طالبان از ما خواستند تا خدمات را به میل آن‌ها انجام دهیم. جراح‌ها را از این گروه انتخاب کنیم و خدمات این مراکز در کنترل آن‌ها باشند. ما به آن‌ها پاسخ منفی دادیم و گفتیم چنین چیزی امکان ندارد».
این مراکز صحی مسدود شده در ولسوالی‌های بالامرغاب، قادس، مقر و آبکمری ولایت بادغیس موقعیت دارند.
ایجاد عملیات‌خانه و استخدام طالبان در این مراکز به بیان وی از مهم‌ترین خواسته‌های طالبان بوده است.
سرپرست ریاست صحت عامه‌ی بادغیس می‌افزاید که وی در حال رایزنی با مقام‌های امنیتی است تا این مراکز صحی به‌زودی بازگشایی شود.
به گفته‌ی وی، با مسدود شدن این مراکز حدود یکصد هزار از ساکنین این ولایت از دست‌‌رسی به خدمات صحی محروم شده‌اند. روستایی افزود که اگر این وضعیت ادامه داشته باشد مردم این ولسوالی‌ها با مشکلات زیاد صحی روبه‌رو خواهند شد. به بیان وی، 65 تن از کارمندان این مراکز درمانی در حال حاضر خانه‌نشین شده‌اند.
در همین حال، مسوولان اداره‌ی محلی بادغیس از تلاش‌ها برای بازگشایی مجدد این مراکز صحی خبر می‌دهند.
احمد امیری، سخن‌گوی والی بادغیس به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که تلاش‌های اداره‌ی محلی این ولایت برای بازگشایی این مراکز آغاز شده است. به گفته‌ی وی والی بادغیس در تلاش است تا این مراکز به‌روی مردم این ولسوالی ها بازگشایی گردد: «والی بادغیس با بزرگان ولسوالی آبکمری و دیگر ولسوالی‌ها دیدار کرده و می‌خواهد که این مراکز باز گردد. صحبت‌ها جریان دارد تا به‌زودی این مراکز باز شود».
به گفته‌ی سخن‌گوی والی بادغیس، در حال حاضر تلاش‌ها از سوی برخی از اعضای شورای ولایتی بادغیس جریان دارد تا در هماهنگی باکه با بزرگان قومی، زمینه برای بازگشایی مجدد این مراکز صحی فراهم شود.
هشدار از عدم توجه
شماری از اعضای شورای ولایتی و فعالان مدنی بادغیس هشدار می‌دهند در صورتی‌که در امر بازگشایی مجدد این مراکز درمانی تلاش نشود و این مراکز به روی مردم باز نشود، اکثر مردم این ولایت با مشکلات فراوان صحی روبه‌رو خواهند شد.
محمدناصر نظری عضو شورای ولایتی بادغیس در صحبت با روزنامه‌ی اطلاعات روز ضمن در خواست از اداره‌ی محلی بادغیس برای بازگشایی مجدد این مراکز هشدار می‌دهد که در صورتی‌که به این موضوع توجه جدی صورت نگیرد فاجعه‌یی صحی در این ولایت رخ خواهد داد.
به گفته‌ی این عضو شورای ولایتی بادغیس، ناامنی، فاصله‌ی زیاد این ولسوالی‌ها از مرکز بادغیس و فقر مردم باعث می‌شود که اکثر مردم این ولسوالی‌ها به‌موقع به مراکز درمانی در مرکز بادغیس رسیده نتوانند و اکثر مردم این ولایت تلف خواهند شد: «این موضوع ساده‌یی نیست. شما ببینید در حال حاضر این مردم توانایی آمدن به مرکز بادغیس و طی کردن فاصله‌ی 120 کیلومتری را ندارند که به مرکز بیایند. باید دولت در این قسمت کاری بکند».
به اساس گفته‌های این عضو شورای ولایتی بادغیس، نظر به شکایاتی که از سوی مردم این ولسوالی‌ها به وی رسیده است، اگر این مراکز باز نشود احتمال شیوع مریضی «سرخکان» دراین ولایت وجود دارد و این مریضی اکثر مردم ولسوالی‌های آبکمری و قادس را تهدید می‌کند.
در همین حال، جنیدالله اشکانی یک فعال مدنی در بادغیس، بسته بودن این مراکز درمانی در بادغیس را ضربه‌ی بزرگی به مردم این ولسوالی‌ها می‌داند و از دولت می‌خواهد که هرچه زودتر این مراکز را بازگشایی نماید.
طالبان: مقام‌های صحی بادغیس فاسد اند
ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی گروه طالبان درگفت‌وگو با خبرنگار اطلاعات روز صمن تأیید مسدود بودن این مراکز درمانی در ولسوالی‌های یادشده، گفته‌های سرپرست صحت عامه‌ی ولایت بادغیس را رد می‌کند که گویا طالبان خواهان شامل شدن اعضای گروه خود در این مراکز درمانی شده‌اند.
سخن‌گوی گروه طالبان شکایت مردم از کم‌بود امکانات، دارو و داکتر در این مراکز را دلیل مسدود کردن این مراکز عنوان می‌کند: «بیشترمردم این ولسوالی ها آمدند و به مجاهدین شکایت کردند که داکتر نیست، دوا ندارند این مراکز و اکثر مردم که هیج درس داکتری نخواندند این‌جا به‌عنوان داکتر کار می‌کنند. وقتی مردم به مجاهدین مراجعه کردند، ما هم تصمیم گرفتیم تا این مراکز را بسته کنیم».
ذبیح‌الله مجاهد در این گفت‌وگو با اطلاعات روز، سرپرست ریاست صحت عامه را به فساد متهم می‌کند و می‌گوید تا تغییرات در این مراکز به‌میان نیاید این مراکز باز نخواهند شد: «مسوول صحت عامه یک آدم فاسد است. دوای کافی به مردم نمی‌دهد. دواهای دولتی را به مردم به فروش می‌رساند و داکتر ندارد این مراکز. هر زمانی که تغییرات به‌وجود آید ما هم اجازه‌ی فعالیت را به این مراکز خواهیم داد».
در عین‌حال، جنیدالله اشکانی فعال مدنی در بادغیس نیز این گفته‌ی سخن‌گوی طالبان را تایید می‌کند که دارو و داکتر کافی دراین مراکز وجود ندارد: «متاسفانه در مراکزی که مسدود شده‌اند نه داکتر وجود دارد و نه دوا. تمام افرادی که در این مراکز کار می‌کنند نه داکتر اند نه نرس. اکثر کسانی که آن‌جا به‌عنوان داکتر کار می‌کنند دهقان‌اند که درس نخوانده‌اند و داکتری می‌کنند».
این فعالان مدنی از دولت می‌خواهد که با توظیف هیأتی حقیقت‌یاب این موضوع را به‌گونه‌ی همه‌جانیه بررسی کند و به مشکل مردم این ولسوالی‌ها خاتمه دهد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *