نشست فوق‌العاده مقام‌های پاکستانی پس از اظهارات ترمپ

اطلاعات روز: پس از آن که دونالد ترمپ، رییس‌جمهور امریکا پاکستان را به دروغ‌گویی و فریب‌کاری متهم کرد و هشدار داد که کمک‌های امریکا به این کشور قطع خواهد شد، مقام‌های ارشد حکومت پاکستان نشست فوق‌العاده برگزار و همچنان سفیر امریکا در اسلام‌آباد را احضار کرد.
اما مقام‌های افغانستان از اظهارات اخیر ترمپ در مورد پاکستان استقبال کرده‌اند.
دونالد ترمپ در نخستین روز سال نو میلادی در تویترش نوشت: «ایالات متحده در ۱۵ سال گذشته، به گونه‌ی احمقانه بیش از ۳۳ میلیارد دالر به پاکستان داده است، اما پاکستانی‌ها به غیر از دروغ، فریب و احمق پنداشتن رهبران امریکا، چیزی دیگری به ایالات متحده امریکا نداده است. پاکستانیان به هراس‌افگنانی‌ که ما در افغانستان به دنبال‌شان استیم، پناه‌گاه داده و کمک زیادی ]به ما[ نکرده‌اند. دیگر بس است!»
لحظات بعد از این تویت ترمپ، خواجه آصف، وزیر خارجه پاکستان تویت کرد: «ما به تویت رییس‌جمهور ترمپ به‌زودی پاسخ خواهیم داد انشا الله. جهان از واقعیت آگاه خواهد شد. تفاوت بین حقایق و خیال را آشکار خواهیم کرد.»
رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که شاهد خاقان عباسی، نخست‌وزیر پاکستان با خواجه آصف، وزیر خارجه‌ی این کشور در پیوند به تهدید ترمپ، جلسه‌ی فوق‌العاده برگزار کرده‌اند. براساس این گزارش‌ها، برگزاری جلسه فوق‌العاده از سوی خواجه آصف، وزیر خارجه پاکستان، پیشنهاد شده است. تاکنون جزئیات این نشست منتشر نشده است.
همچنان گزارش شده که مقام‌های پاکستانی سفیر امریکا در اسلام‌آباد را نیز احضار کرده است. یک سخن‌گوی سفارت ایالات متحده در اسلام‌آباد تایید کرده که سفیر امریکا با مقام‌های پاکستانی دیدار داشته است، اما افزود: «ما در مورد ماهیت این دیدار چیزی نمی‌گوییم.»
واکنش مقام‌های افغانستان
در افغانستان از اظهارات اخیر ترمپ در برابر پاکستان استقبال شده است. ریاست‎جمهوری افغانستان موضع اخیر ترمپ را حاصل سیاست خارجی «موفق» حکومت افغانستان خوانده است.
صدای امریکا به نقل از شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخن‌گوی ریاست‌جمهوری افغانستان نوشته: «ایستادگی مردم و فداکاری نیروهای امنیتی و دفاعی افغان» سبب شده تا جامعه‌ی جهانی درک درست از وضعیت منطقه بیابند و «حقانیت» افغانستان در مبارزه با تروریسم تثبیت شود.
آقای مرتضوی گفته: «آنچه که اتفاق افتاده حاصل سیاست خارجی فعال و موفق حکومت وحدت ملی است.»
حمدالله محب، سفیر افغانستان در واشنگتن سخنان ترمپ را برای آنعده از افغان‌ها پیامی خوانده که از مدت طولانی به این‌سو به‌دست تروریستان پاکستانی به بدبختی مواجه شده‌اند.
آقای محب به رسانه‌ها گفته که پاکستان در مبارزه با تروریسم، از امریکا کمک می‌گیرد، اما تا کنون آن لانه‌های را از بین نبرده که به صورت دوامدار در افغانستان حملات تروریستی را انجام می‌دهند.
مجلس سنای افغانستان در نشست عمومی روز سه‌شنبه، 12 جدی خود از اظهارات رییس‌جمهور امریکا استقبال کرد. این مجلس از امریکا خواست که اظهارات آقای ترمپ را منحیث موقف رسمی دولت خود بپذیرد و عملاً بر پاکستان فشار وارد کند تا دست از حمایت تروریسم بردارد.

در این مورد بیشتر بخوانید

اولین توییت ترمپ در سال نو: “کمک‌ 33 میلیاردی امریکا به پاکستان احمقانه بود”