هفته‌ی مرگبار برای داعش؛ مروری بر رخدادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

در هفته‌ی گذشته داعش در افغانستان تلفات سنگینی را متقبل شد. براساس آماری که وزارت دفاع ارایه کرده طی هفته‌ی گذشته، 134 جنگجوی داعش در افغانستان کشته‌ شده‌اند. نیز این گروه چندین پایگاه کلیدی‌اش را از دست داده است. در مهم‌ترین عملیات موسوم به «سیلاب چهار» در در ولایت ننگرهار دو ولسوالی پچیراگام و چپرهار با کشته شدن نزدیک به 100 جنگجوی داعش، از وجود این گروه پاکسازی شد. عملیات سیلاب شش ماه قبل به منظور پاکسازی داعش از ولایت ننگرهار آغاز شده بود.
در دو عملیات دیگر در ولسوالی‌های درزاب ولایت جوزجان و هسکه‌ مینه‌ی ولایت ننگرهار که دوشنبه‌ی هفته‌ی گذشته (11 جدی) راه‌اندازی شده بود نیز تلفاتی سنگینی بر این گروه وارد شد.
فرمانده پولیس جوزجان گفت که در دو حمله هوایی بر مواضع گروه داعش در ولسوالی درزآب این ولایت، ۲۶ جنگجوی این گروه، از جمله سه فرانسوی و چهار شهروند ازبیکستانی کشته شدند. به گفته‌ی او، مجموع شهروندان خارجی در صفوف جنگجویان گروه داعش در جوزجان به ۴۰ نفر می‌رسید که هفت نفر آن‌ها در عملیات روز دوشنبه (11 جدی) کشته شدند.
به روز پنج‌شنبه، 14 جدی هفته‌ی گذشته نیز 5 جنگجوی داعش در اثر حمله‌ی هوایی نیروهای امنیتی افغان در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان کشته شدند. پیش‌تر به تاریخ 12 جدی نیز در عملیات هوایی نیروهای امنیتی افغان در این ولایت 26 جنگجوی داعش کشته شده بود. به نقل از خبرگزاری پژواک مل پاسوال فقیر محمد جوزجانی گفت که جنگجویان داعش در قریه‌ی ایلخانی و سردره‌ی ولسوالی درزاب تجمع کرده بودند که از هوا هدف قرار گرفته شدند.
در سوی دیگر دفتر مطبوعات والی ننگرهار نیز با نشر خبرنامه‌یی از کشته شدن ۶۰ جنگجوی داعش در پی عملیات هوایی و زمینی نیروهای خارجی و نیروهای امنیتی افغانستان در ولسوالی هسکه‌مینه این ولایت خبر داد. مقام‌های امنیتی ننگرهار گفتند که داعش در این ولسوالی از خانه‌های مردم به عنوان سنگر استفاده می‌کردند.
افزون بر این به روز چهارشنبه (13 جدی) یک شبکه‌ی 13 نفری گروه داعش به شمول چند شهروند خارجی در کابل بازداشت شدند. ریاست عمومی امنیت ملی اعلام کرد که این افراد قصد داشتند سلسله‌ حمله‌های تروریستی را در شهر کابل انجام دهند.
در کل وزارت دفاع ملی اعلام کرده که در هفته‌ی گذشته (از 9 الی 15 جدی) با راه‌اندازی 58 عملیات تصفیوی و 87 عملیات خاص در 16 ولایت کشور 368 هراس‌افگن به شمول 190 جنگجوی داعش و سه فرمانده محلی طالبان کشته و 168 هراس‌افگن زخمی شده‌اند. نیز طی هفته‌ی گذشته 37 تن به اتهام اقدام‌های تروریستی دستگیر شده‌اند. تمرکز عملیات‌های وزارت دفاع در هفته‌ی گذشته بیشتر روی ولایت‌های ننگرهار، جوزجان، کاپیسا، غزنی، پکتیکا، کندهار، ارزگان، زابل، فراه، فاریاب، کندز، هلمند، لوگر، میدان وردک، لغمان و بدخشان بوده است.
در سوی دیگر هراس‌افگنان با انجام حمله‌های انتحاری و انفجاری از غیرنظامیان و نیروهای امنیتی قربانی گرفتند. در هفته‌ی گذشته چندین حمله‌ی انفجاری و انتحاری در کشور رخ داد.
حمله‌های انتحاری
پنج‌شنبه شبِ هفته‌ی گدشته (14 جدی) در منطقه‌ی «بنایی» واقع در حوزه‌ی نهم امنیتی شهر کابل در اثر یک حمله‌ی انتحاری دست کم 13 سرباز پولیس کشته و 16 سرباز دیگر زخمی شدند. بصیر مجاهد سخنگوی پولیس کابل به اطلاعات روز گفت انفجار پس از آن رخ داد که پولیس برای در اختیار گرفتن اوضاع و تامین امنیت یک گروه اعتراضی به ساحه رفته بود. به گفته‌ی آقای مجاهد اعتراض پس از آن آغاز شد که یک فرد در پی درگیری با پولیس کشته شد: «شخصی بنام رییس حسین سردسته‌ی فروشندگان مشروبات الکلی و مواد مخدر به سوی نیروهای امنیتی گلوله‌باری کرد و یک رنجر پولیس را نیز به آتش کشید. در نتیجه درگیری بین پولیس و فروشندگان مواد مخدر، یک تن از آنان کشته کشته شد.»
او اضافه کرد که پس از کشته شدن آن فرد، تعدادی از مواد فروشان مردم محل را علیه پولیس تحریک و آنان قمستی از جاده‌ی عمومی را مسدود کردند: «اعتراض تا ناوقت شب ادمه داشت. نزدیک ساعت ۹ شب بود که یک فرد از میان معترضان برخاست، به سوی پولیس دوید و خودش را در میان سربازان پولیس منفجر کرد.»
در این انفجار علاوه بر کشته و زخمی شدن سربازان پولیس دو فرد ملکی نیز زخمی شدند.
شاخه خراسان گروه داعش مسوولیت این حمله را به‌ عهده گرفت.
به گفته‌ی آقای مجاهد به روز پنج‌شنبه، ۱۴ جدی، پولیس کابل در هماهنگی با دادستانی کل و معنیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله عملیاتی برای دستگیری فروشندگان مواد مخدر و مشروبات الکلی راه اندازی کرد.
وی تصریح کرد که رییس حسین سردسته‌ی مواد فروشان و یکی از محرکین اصلی اعتراض دیروز، همراه با دو میل سلاح، ۱۶ شاجور مرمی و دو عدد بمب دستی در حالی که زخمی شده بود دستگیر و به دادستانی کل معرفی شد.
پیش‌تر به روز یک‌شنبه، 10 جدی حمله‌ی انتحاری در مراسم خاسک‌سپاری گل ولی ولسوال پیشین هسکه مینه‌ی ولایت ننگرهار رخ داد که در نتیجه 18 تن کشته و 13 تن دیگر زخمی شدند. عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار به اطلاعات روز گفت که قربانیان همه غیرنظامیان هستند.
در همین حال به روز دوشنبه‌ی هفته‌ی گذشته مقام‌های امنیتی ولایت ننگرهار از کشف و خنثی یک موتربمب در ولسوالی خوگیانی این ولایت خبر دادند. براساس اطلاعات مقام‌های امنیتی، طالبان قصد داشتند از این موتر بمب به‌منظور حمله به نیروهای امنیتی که مصروف عملیات بودند، استفاده کنند.
حمله‌های انفجاری
در نخسین روز هفته‌ی گذشته (9 جدی) در اثر انفجار یک ماین مقناطیسی در شهر مزار شریف 11 تن زخمی شدند. به نقل از خبرگزاری پژواک شیرجان درانی سخنگوی فرمانده امنیه بلخ گفت که ماین در در یک رنجر پولیس کارگذاری شده بود و در قسمت شمال روضه‌ منفجر شد. شاکر احسان یکی از مسوولان شفاخانه‌ی ابوعلی سینا گفت که دو سرباز پولیس و 7 غیرنظامی شامل زخمی‌ها‌اند. هیچ گروهی مسوولیت این رخداد را نپذیرفت.
انفجاری دیگری به روز دوشنبه، 11 جدی در ولایت لوگر جان پنج پولیس محلی را گرفت. به نقل از خبرگزاری پژواک، سلیم صالح سخنگوی والی لوگر گفت که موتر حامل یک فرمانده پولیس محلی با ماین کنار جاده‌یی برخرود کرد و در اثر آن 5 تن به شمول فرمانده پولیس محلی کشته شدند. طالبان مسوولیت این رویداد را به‌عهده گرفت.
هفته‌ی گذشته مقام‌های محلی ولایت هلمند نیز از کشته و زخمی شدن 6 فرد ملکی در اثر انفجار ماین کنار جاده‌یی خبر دادند. عمر زواک سخنگوی والی هلمند به اطلاعات روز گفت که به روز چهارشنبه، 13 جدی یک موتر نوع سراچه‌ که سرنشینان آن همه غیر نظامیان بودند با ماین کنارجاده‌یی برخورد کرد و در نتیجه دو تن کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند. مسوولیت این رخداد را هیچ گروهی به عهده نگرفت.
در همین حال به روز یکشنبه (11 جدی) در ولایت جوزجان یک عضو ارشد گروه طالبان با هشت زیردستش به پروسه‌ی صلح پیوست. به نقل از خبرگزاری پژواک، مولوی لطف‌الله عزیزی والی جوزجان گفت که ملتان مشهور به «تعرضی» از اعضای ارشد گروه طالبان که در ولسوالی «خواجه دوکوه» این ولایت فعالیت می‌کرد، با هشت تن از زیردستانش به پروسه‌ی صلح پیوست. ملتان پس از هفت سال فعالیت در صف طالبان در نهایت به پروسه‌ی صلح پیوست او گفته وقتی گروه داعش نیز در منطقه فعالیتش را آغاز کرده او متررد شده و فکر کرد فعالیت آنان نیز شبیه داعش تروریستی است و در نهایت دست از سلاح برداشته و به پروسه‌ی صلح پیوسته.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *